Andorra – Spanje 2005

Andorra – Spanje – Frankrijk (4 weken)

Donderdag 2 juni om 13:30 uur zijn we thuis weggegaan. Via Antwerpen, Lille, Parijs richting Orléans.
Net voorbij Parijs hebben we de eerste nacht doorgebracht aan de snelweg.
De tweede dag reden we door tot Limoges en vanaf daar hebben we een stuk binnendoor gereden, dwars door de Dordogne, waar we genoten hebben van de mooie omgeving. Tegen de avond gingen we weer naar de snelweg richting Toulouse, waar we de tweede nacht hebben doorgebracht. We waren toen een stukje voorbij Toulouse.

Andorra

De derde dag reden we verder richting Andorra. Je kon via de tunnel naar de hoofdstad Andorra de Vella, maar we namen uiteraard de col.
Bij het zien van de eerste sneeuw op de bergtoppen, waren we blij verrast, maar hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw er te zien was.
Het was erg bewolkt, maar zodra we boven de wolken kwamen, scheen de zon en was alles nog mooier.
Zodra we de grens passeerden kwamen we in het grensdorp Pasa de la Casa.

Overnachten in Pasa de la CasaDaar zagen we allemaal campers staan op diverse parkeerterreinen. We hebben de onze er maar bij gezet en zijn het dorp ingegaan. In de winkels werden vooral sigaretten, alcolhol, parfum en electrische apparatuur verkocht. Uiteraard hebben we zelf ook enkele aankopen gedaan
Aan het eind van de middag werd het wat mistig. We zagen de wolken nu onder ons drijven. Het was een prachtig gezicht. Het ene moment was er geen wolk te zien en dan ineens kwamen ze als een betoverende massa aandrijven.

Op het parkeerterrein in Pas de la Casa (op 2000 meter hoogte) hebben we overnacht. De vele camperaars kwamen uit verschillende landen; wij waren de enige Nederlanders. Een Duitser vertelde ons dat we de route over de col zeker moesten vervolgen, omdat het uitzicht “wundershön ist”. De volgende dag merkten we het drukverschil. Zakken chips stonden bol en er stond druk op flessen drinken. Er was ook drukverschil in het toilet. Dat was minder prettig, want na het openen van het toilet plopte het water omhoog.

’s Morgens maakten we nog een mooie wandeling met de hond; daarna trokken we verder over de col Port d’ Envalira (2408 meter). Onze Duitse collega-camperaar had niks te veel gezegd. Prachtige bergen, fantastische vergezichten. “Es war wirklich wunderschön”.
Wat later kwamen we bij de hoofdstad Andorra de Vella.
Deze stad ligt in een dal en na al die mooie natuur-elementen, viel het hier erg tegen. Het was er vies en het stonk naar uitlaatgassen, omdat alles in dat dal bleef hangen. Nog even goedkoop tanken en snel verder rijden naar Spanje. Bij de grens kregen we nog een uitgebreide controle!

Stuwmeer in de PyreneënSpanje

We kwamen langs een prachtig stuwmeer, waar we een tijdje zijn gestopt.
De omgeving was grandioos, heel blauw water met bergen en rotsen op de achtergrond. We hebben er foto’s genomen en gefilmd, maar dat paradijselijke gevoel hebben we niet vast kunnen leggen. Je moet dat gewoon zelf ervaren.

We gingen naar Creixell (camping Cavina) iets boven Taragona. Hier kwamen we terecht via het boekje van de camping cheques. Het was een was mooie camping met plaatsen onder de palmbomen en goed sanitair, maar verder viel er weinig te beleven.
De camping ligt direkt aan het strand. Gezwommen hebben we er niet, want er waren erg veel kwallen. Wel gewandeld met de Trisha langs het strand en in een aangrenzend natuurpark.

Na 3 dagen gingen we naar camping la Siesta in Salou. In het voorseizoen is het leuk toeven hier. De camping ligt midden in het centrum. Het is dan nog niet zo druk.
Op de camping was het erg gezellig en we hadden nog een lekker goedkoop tarief. We zijn hier drie dagen gebleven. Genoeg om over de boulevard Salou te bekijken.

Hierna gingen we naar camping La Torre del Sol, eveneens een camping-cheques-camping. Mensen met honden werden in een straatje bij elkaar gezet.
Gelukkig niet in een hoekje overal ver vandaan. Integendeel, we stonden dicht bij het strand, waar de honden ook op mochten. En…het was reuze gezellig al die honden bij elkaar.Jammer dat de hond niet op de rest van de camping mocht komen, maar we hebben haar wel een keer meegesmokkeld, omdat er elders kennissen van ons op de camping stonden.

Na vijf dagen gingen we verder en reden richting Blanes (camping La Masia). De camping viel erg tegen. Het is een grote camping met veel vaste standplaatsen. Deze staan allemaal vooraan, zodat je al een kilometer moest lopen voordat je de camping af was. We zijn een avond Blanes in gegaan en de volgende dag vertrokken. Strand bij l' Estartit We gingen naar l’ Estartit naar camping El Molino, een eenvoudige camping aan het strand. Vanaf deze camping is het ongeveer 20 minuten lopen naar l’ Estartit. Niet erg, want je loopt lekker over een boulevard langs het strand. En tussendoor rusten we gewoon uit in het dorp, terwijl we genieten van een heerlijk Chinees buffet voor 8,50 euro. Natuurlijk met een lekker flesje wijn erbij. Dan gaat de terugweg vanzelf. Heerlijk toch, vakantie….

Na 3 dagen hadden we het gezien en trokken we verder naar camping l’Amfora aan de baai van Rosas. Ook dit was weer een camping uit het camping cheques boekje. De camping ligt aan het strand, maar het strand is erg breed en de camping langgerekt, zodat het toch een aardig stukje lopen is naar het strand.

Frankrijk

We hadden nog ruim een week te gaan en besloten naar Zuid-Frankrijk te gaan. De eerste nacht hebben we doorgebracht op een camperplaats in Port-Leucate dicht bij Perpignan. Deze lag direct aan het strand. De volgende dag zijn we verder getrokken naar camping Charlemagne in Marseillan Plage. Hier konden we nog twee dagen terecht met de camping cheques. Toen we aankwamen zeiden ze dat we langer mochten blijven voor hetzelfde tarief. Uiteindelijk zijn we er 6 dagen gebleven. De natuur in de omgeving vonden we niet zo geweldig, maar het strand was fantastich. Ook was er een prachtig zwembad en tevens mocht je gebruik maken van een zwembad op de tegenoverliggende camping.
Vanaf de camping liep je zo het plaatsje Marseillan Plage in, waar het heel gezellig was.

De laatste dag hebben we nog een dag aan het strand gestaan aan de weg naar Sète. MillauDit is een lange weg die helemaal langs het strand loopt en waar je overal langs de kant kunt staan. We wilden hier eigenlijk overnachten, maar er was nogal veel lawaai van de langkomende auto’s. Bovendien waaide het nogal. We kozen ervoor om naar de snelweg te rijden om daar de nacht door te bregen.
De volgende dag reden we naar Millau, waar we nog een leuke camperplaats ontdekten. Deze lag vlak bij een rivier, met een mooi wandelgebied. We hebben hier nog een wandeling gemaakt, want ons vakantiegevoel was nog niet voorbij. Daarna hebben we nog per ongeluk een route door de bergen gereden over een heel smal weggetje. Omkeren kon niet, dus doorrijden maar. Rond 2 uur kwamen we weer op de snelweg en gingen we richting Nederland na nog een keer overnacht te hebben op een parkeerplaats vlak voor Parijs. Jammer, maar aan alles komt een einde, ook aan deze leuke vakantie.

naar alle foto’s van deze reis