Disneyland Parijs 2016

Halloween (14 tot 18 oktober)

Omdat we dit keer geen grote reis maken in het najaar, hebben we besloten weer eens naar Disneyland Parijs te gaan. Het is alweer een aantal jaren geleden dat we hier waren (zie verslag Disney (2008-2010). Het besluit komt een beetje onverwacht, mede omdat we op dit moment goedkoop aan jaarkaarten kunnen komen. Het is Halloweentijd, dus er is vast de nodige sfeer in Disneyland.Camperplaats Villers-Cotterêts

Op vrijdag 14 oktober om 10:30 uur vallen de kaarten op de mat. We pakken onze laatste spulletjes in en rijden iets na elf uur weg. Het is toch een heel stukje rijden naar Parijs, maar we hebben de tijd. We besluiten om vandaag nog niet naar Disneyland te rijden maar ergens te overnachten. We stoppen in Villers-Cotterêts op een mooi aangelegde camperplaats. De plek is gratis, inclusief service. Als we aankomen begint het net te miezeren. We gaan toch lekker naar buiten, even de benen en pootjes strekken en maken een grote wandeling met Luna in het naastgelegen bos. Ook nemen we een kijkje op de begraafplaats, waar gevallen soldaten van de Eerste wereldoorlog liggen. Begraafplaats van de eeste wereldoorlogSteeds weer verbazen we ons erover hoeveel doden de beide wereldoorlogen hebben gekost en op hoeveel plaatsen we graven en monumenten tegenkomen van deze gruwelijke tijd.

We wandelen terug naar de camperplaats en gaan het eten klaarmaken. Om 20:00 uur is de camperplaats die 6 plekken heeft vol.

Op zaterdag beginnen we de dag weer met een wandeling door het bos. Daarna is het nog een uur rijden tot we bij Disneyland zijn. Met een jaarkaart mag je gratis parkeren en overnachten. Eerst krijg je echter een tijdelijke kaart die bij het Bureau Passeport Annuel in het park omgeruild moet worden voor een officiële kaart. Met de tijdelijke kaart krijg je een dag toegang tot het park, maar mag je niet gratis parkeren. Het is dus zaak deze gelijk om te wisselen.

Disneyland Parijs HalloweenEen dag parkeren met een camper kost 35 euro, een flink bedrag. We hebben de tijd aan ons eigen en parkeren de camper op een parkeerplaats in de buurt van het park. Kees gaat op de fiets één kaart omruilen, waarmee we daarna gratis de parking op rijden. Als we later het park ingaan moet er nog een kaart worden omgeruild. Dit omdat de kaarthouder er persoonlijk bij moet zijn voor een handtekening. Het is zaterdag en behoorlijk druk overal, eigenlijk niet echt de geschiktste dag om aan te komen. Komt nog bij dat we niet door het kasteel mogen lopen. De hele omgeving rondom het kasteel is afgezet, waardoor het in de andere straten nog drukker is. Als we vragen wat er is, wordt verteld dat er een toespraak wordt gegeven. Later blijkt dat de Franse deelnemers van de paralympische Disneyland Parijs Halloweenspelen onthaald worden  (zie hier).

De volgende dag op zondag is het prachtig weer. De temperatuur stijgt naar 22 graden en dat op 16 oktober. Het is te merken aan de drukte. De auto’s en bussen stromen binnen. We horen van veel mensen dat het nooit eerder zo druk is geweest. Dat wordt dus een dagje mensen kijken en lekker genieten van de zon bij de camper.

Op maandag is het een stuk rustiger in het park en zijn de wachttijden veel korter. Op deze dag bezoeken we een aantal attracties en bekijken de Halloween parade nog een keer. Hiervoor hoeven we nu niet lang van te voren langs de route te gaan staan en hebben we een veel beter zicht.

Halverwege de middag gaan we terug naar de camper. We drinken koffie en maken daarna een lange wandeling met Luna. We nemen een kijkje bij het station en de metro. Het valt op dat er veel mensen binnenkomen. Het is in verschillende landen herfstvakantie en dat is te merken. Disneyland Parijs HalloweenComplete gezinnen arriveren op het station om daarna met verschillende bussen naar de verschillende hotels te gaan. Ook op de camperplaats zijn veel gezinnen met campers.

De volgende dag op dinsdag gaan we al op tijd het park in. Met de jaarkaart mag je vanaf 8 uur naar binnen. We zijn er rond 9 uur en verbazen ons erover dat er al zoveel mensen zijn. Walt Disney Studios ParkHet is niet zo druk als in het weekend maar het is goed te merken dat het vakantie is.

We gaan vandaag naar het Walt Disney Studio’s park. De attracties zijn wel open, maar de films en voorstellingen beginnen hier pas na 12.00 uur. Daar hadden we even geen rekening mee gehouden. Op zulke momenten zijn we toch blij dat we niet alles in een of twee dagen hoeven te doen. Tegen 12 uur gaan we weer naar de camper, omdat we morgen thuis moeten zijn. Over een aantal weken gaan we terug als Disneyland gehuld is in kerstsferen. We kiezen dan voor een rustige week.

Er waren verschillende attracties gesloten vanwege werkzaamheden. Rondom die attracties staan schuttingen die de sfeer behoorlijk teniet doen, wat erg jammer is. Blijkbaar wordt alles spectaculairder gemaakt vanwege het 25 jarig jubileum van Euro Disney dat in 2017 plaatsvindt. Als alles meezit zijn de meeste tegen Kerst weer open en de rest begin volgend jaar. We gaan het zien en beleven.

Naar alle foto’s van Halloween

Disney in Kerstsferen

We hadden gepland om op zondag 27 november een paar dagen naar Disney te gaan. Een week voor we weggingen hoorden we dat er een aanslag was gepland op 1 december in Disneyland, die gelukkig op tijd is verijdeld. Ons bezoek stond gepland tot 1 december, maar we laten ons niet bang maken, want dat is wat ze willen. Helaas ging het een aantal dagen voor we weggingen niet goed met ons hondje Luna. Ze was al langer ziek en ineens ging het heel slecht met haar. Ze had een paar dagen zoveel pijn, dat we haar in overleg met de dierenarts in hebben laten slapen. Onze camper stond al helemaal klaar om weg te gaan. Om wat afleiding te zoeken zijn we een paar dagen later dan gepland toch naar Disneyland gereden.

We maken de reis niet in een keer, maar overnachten op de camperplaats in Marcoing. De dag daarna rijden we door naar Disneyland. Het is lekker rustig op de camperplaats en in het park. Dat is ook de reden dat we voor deze week hebben gekozen. Het is erg koud, maar het is droog en de zon schijnt, dat maakt veel goed.

We hebben twee lange dagen in Disneyland rondgekeken. Normaal gaan we steeds maar voor een paar uur, omdat we ons hondje geen hele dag alleen in de camper achter willen laten. Nu kiezen we er juist voor om zoveel mogelijk afleiding te zoeken. In het begin lukt dat nog niet echt, maar de prachtige shows en optochten zorgen er uiteindelijk voor dat we toch gaan genieten van deze trip.

Disneyland Parijs in Kerstsferen

Kerstparade

Naar alle foto’s van Disney in Kerstsfeer

Na een paar dagen hebben we alles weer gezien en gaan terug naar huis, maar eerst nemen we nog een kijkje in het grote winkelcentrum dat vlak naast Disneyland ligt. Ook hier worden we net als bij binnenkomst in Disneyland, eerst helemaal gescand voor we naar binnen mogen. Het is intussen al avond als we wegrijden. We overnachten op de camperplaats in Villers-Cotterêts.

We zijn nu twee keer naar Disneyland geweest dit jaar, maar wij vinden niet meer de ambiance terug van jaren geleden. Ook met Kerst viel het ons tegen. Er is niet meer zo veel versierd en vanwege verbouwingen zijn er veel obstakels die de sfeer teniet doen. Er wordt veel geld uitgegeven aan attracties omdat het park in 2017, 25 jaar bestaat, maar wij missen de gezelligheid. De shows en de kerstoptocht waren wel de moeite waard om bekeken te worden en hier hebben we echt van genoten. Leven in een sprookje doet je even al het andere vergeten.

Zie ook verslag Disney (2008-2010)

Heeft u ook interesse in een jaarkaart?

Een camperaar gaat natuurlijk het liefst met zijn eigen wielenhuisje op pad, zo ook naar Disneyland. Het is ook de goedkoopste manier van Disneyland bezoeken. Als je een paar dagen naar Disneyland wilt, komt een jaarkaart het gunstigste uit, vooral ook omdat je daarmee gratis mag parkeren en overnachten. Deze jaarkaart is nog te verlengen als je nieuwe jaarkaartmensen aanbrengt. De nieuwe jaarkaarthouder krijgt 10 procent korting en de bestaande jaarkaarthouder krijgt een stempel. Met drie stempels wordt de jaarkaart met een jaar verlengd.

Er is een nadeel: je moet gelijktijdig in Disney zijn.

Mocht er iemand zijn die interesse heeft in een jaarkaart, neem dan even contact met ons op.

Mocht het lukken dat we op dezelfde dag aanwezig kunnen zijn, dan krijgt u 10 % korting en rijden we ook met jullie mee de parkeerplaats op, zodat je geen 35 euro hoeft te betalen voor die eerste nacht. Dit is een raar systeem van Disney en het wordt dan ook vaak op deze manier opgelost.

Wij krijgen per nieuwe kaarthouder een stempel. Zodra wij zes stempels hebben, sturen we de nieuwe mensen weer naar jullie. Zo heeft iedereen er voordeel van.

Dit geldt niet alleen voor camperaars. Ook mensen zonder camper kunnen interesse hebben in een jaarkaart. Er zijn genoeg goedkope hotels in de buurt en met de auto parkeer je dan ook gratis bij Disneyland. Of je gaat met een caravan naar een camping.

Meer informatie over de jaarkaarten is te vinden op: http://www.discoverthemagic.nl/disneyland-paris/jaarkaarten-paris

One Response to Disneyland Parijs 2016

1. Trudy says:

Handige tips hoe te handelen met een camper als je een jaarkaart hebt/wil. Dit gaan we onthouden, zeker de tip om een kaart maar per fiets op te halen.