Frankrijk – Spanje 2015 (1)

Gereden route

Woensdag 16 september

Camperplaats ThieuWe gaan eerst naar de verjaardag van kleindochter Sophie en rijden daarna weg thuis.
We overnachten op de camperplaats in Thieu bij de scheepsliften. Het was een druilerige dag en ook ’s nachts regent het regelmatig.

Donderdag 17 september

Camperplaats Lamotte BeuvronRond negen uur vertrekken we, wederom in de regen. Later wordt het wel droger, maar de temperaturen blijven hangen rond de 15 graden. Soms als de zon even doorkomt stijgen ze erboven en als het regent, schieten ze eronder. Het is dus kachel aan en kachel uit in de camper, muziekje erbij en op zoek naar de zon.

De route die we dit keer rijden vinden we niet zo mooi. Bij Parijs hebben we veel files en weinig parkeerplaatsen onderweg, waardoor we pas tegen half drie kunnen lunchen. Zonde dat die files zoveel tijd in beslag nemen. We proberen de drukke tijden altijd te mijden, maar je kan niet altijd alles voorzien.

Vakantiehuisje in Lamotte BeuvronHet laatste deel van de route vandaag wordt gelukkig mooier om te rijden. Ook laat de zon zich steeds meer zien, dus dubbel reisgenot. Tegen vijf uur rijden we naar camperplaats Lamotte Beuvron. Het is hier  al aardig vol en we nemen de laatste plek in beslag. Althans dat denken we. Eer het middernacht is zullen er nog een stuk of zeven campers bijkomen. Ze staan op plaatsen waar met borden staat aangegeven dat het niet mag. Het is een mooie en gewilde plek aan een watertje en ligt aan de doorgaande weg.

LunchstopVrijdag 18 september

We gaan weer verder zuidwaarts en rijden over de gratis autoweg tot Limoges, waar we broodjes kopen. We stoppen op de eerste parkeerplaats na Limoges. Wat een prachtige plek is dit. Allemaal vakjes voor auto’s of campers, overal picknicktafels en vuilnisbakken. Het lijkt wel een camperplek. Onderweg hebben we een paar flinke plensbuien gehad maar nu staat de zon te stralen aan de hemel. We kunnen lekker buiten eten. Na de maaltijd vervolgen we de reis naar de Dordogne. We rijden door Sarlat. Als we de camperplaats aldaar passeren staat er iemand te zwaaien dat hij vol is. Camperplaats MontfortMaakt niet uit, want wij willen daar toch niet staan. Uitzicht op de DordogneWij vinden die plek niet geweldig. We rijden door naar de camperplaats in Montfort. Hier staan drie campers, dus nog ruimte zat. We wandelen met Luna en rapen wat noten. In deze streek staan erg veel notenbomen. Luna raakt bevriend met de hond van een wijnverkoper. Elke keer als we er langs lopen spelen ze met elkaar. We moeten Luna dan vast doen want ze mag niet te veel spelen. Ze liep af en toe mank en zit nog aan de medicijnen.

Bij terugkomst op de camperplaats zien we dat dat er een paar campers bijgekomen zijn.
Eer het avond is staat ook deze camperplaats helemaal vol.

Winkeltje in SarlatZaterdag 19 september

We wandelen eerst een rondje en komen het vriendje van Luna weer  tegen.
Vandaag bezoeken we Sarlat. Als we daar aankomen zien we dat het markt is. En ineens zitten we in de flow van het verkeer en kunnen niet meer terug. Dus dan maar mee met de stroom totdat je er weer uit bent. We kunnen doorrijden, maar dan zijn we weer niet in Sarlat geweest. We parkeren de camper daarom net buiten het centrum op een vrij leeg parkeerterrein en pakken de fietsen uit de garage. We hoeven nu geen parkeergeld te betalen en fietsen heerlijkrelaxed naar de markt.
Parkeerplaats in Sarlat
Hierna willen we ook nog wat van Sarlat zelf zien, al is dat wat moeilijk, want de kraampjes staan bijna overal en het is erg druk. Later wordt het weer steeds bewolkter. We fietsen terug naar de camper en zien dat de parking intussen aardig vol staat met campers. Campers zijn soms net schapen….. Als een over de drempel is, volgen er meer.

St. Sylvestre sur LotWij rijden weer verder.
In St. Sylvestre sur Lot stoppen we voor een koffiepauze. Hier is ook een camperplaats, die  al aardig vol is. Er is nog een plekje vrij. Omdat wij nog een stukje verder willen, parkeren we op de parkeerplaats vlakbij de camperplaats. We drinken koffie en wandelen een stukje langs de Lot. Het is een mooi plekje, waar we best nog eens terug willen komen. Nu gaan we echter naar Spanje. We twijfelen wel of we nog een keer langs Lourdes gaan. Het is maar een klein stukje om. We besluiten het te doen en passen de route aan.

Tegen vijf uur gaan we op zoek naar een plekje voor de nacht.
In Condom is een  gratis camperplek. Camperplaats AignanHeel ruim opgezet met plaatsen op asfalt en ernaast een ruime grasstrook. Het is een prachtige plek en dat  vinden meer mensen, want het staat helemaal vol. We rijden dus noodgedwongen weer door. Door dit bezoek aan de camperplek, kiest Tommie een andere route dan we aanvankelijk wilden en ineens zitten we op een binnenweg. Even weer oriënteren op andere camperplaatsen. Die van ons lijstje kloppen nu niet meer.

Onderweg bekijk ik altijd waar we ongeveer op het eind van de dag aankomen en zoek naar een leuke camperplaats. Liefst een die gratis is, omdat het alleen is om te overnachten. Dit lukt meestal wel. Vroeger deed ik dat in mappen met papier. Tegenwoordig zoek ik op de ipad met de app van NKC en “Maps.me”. Deze combi werkt snel en goed, mits je er thuis de nodige info hebt ingezet.

Huisje in AignanWe Ondergaande zon in Aignanarriveren bij de camperplaats in Aignan. Deze route wordt vast minder gebruikt door campers, want er staat niemand. De plek ligt naast een school. Morgen is het zondag dus veel last zullen we hier niet van hebben. Het ziet er goed uit, dus we blijven hier om te slapen. We eten en wandelen daarna het dorp in. Hier en daar zitten wat mensen op terrasjes die allemaal vriendelijk groeten.
We staan bovenop een heuvel en dus wat hoger dan de omgeving. Het koelt goed af en het is heerlijk rustig. We slapen prima.

Zondag 20 september

Op weg naar LourdesWe rijden door diverse landschappen met fruitbomen en notenbomen.
Dan weer door de  bossen en door echte Franse dorpjes, waar bij de  bakkers hele rijen mensen staan voor vers brood en misschien wat lekkers voor bij de zondagse koffie.

Het is wat nevelig vandaag. De kerktorentjes en de Pyreneeën in de verte zijn gehuld in een mistsluier.

Lourdes

Camperplaats LourdesRond 11 uur arriveren we in Lourdes op de camperplaats aan de Boulevard du Lapacca. Niet ideaal als camperplek, maar prima om Lourdes te bezoeken. Er staan heel wat campers geparkeerd, maar er is nog plek genoeg. Bij de bussen verderop staan ook nog een paar campers.

SouvenirwinkeltjesWe wandelen via een straat met vele souvenirwinkeltjes naar het Heiligdom van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes. We weten nog van vorige keer dat honden hier niet worden toegelaten, maar we mogen wel even op het bankje vooraan zitten. Hier is nl wifi en daar willen we even gebruik van maken.

Zwervers krijgen eten van een nonnetjeEr zitten diverse bedelaars. Sommigen zijn echt gehandicapt, maar er zijn er ook die hard weg lopen als er politie komt en weer gaan zitten als die voorbij is.
Ook hier is het crisis en zitten veel mensen zonder werk. Een nonnetje op blote voeten brengt enkele zwervers een maaltijd. Ook de hond krijgt te eten. Het nonnetje aait Luna. Het ontroert me en ik mag een foto nemen.

We brengen Luna naar de camper en lopen ook dit keer nog een keer terug zonder hond. Vorige keer heb ik hier een en ander over geschreven: dat is hier te lezen.

Basiliek van LourdesAls we terug bij de camper komen, besluiten we toch om hier te blijven. Vorige keer zijn we ook doorgereden en we willen graag de avondprocessie zien. Dit blijkt behoorlijk enerverend te zijn.

Even na half negen gaan we weer op pad. Onderweg zien we overal mensen met papieren lampionnetjes waar straks kaarsen in branden.
De mariale lichtprocessie vindt elke avond om 21 uur plaats. De processie vertrekt  bij de Grot van de verschijningen en eindigt voor de Rozenkransbasiliek. Achter het beeld van O.L. Vrouw van Lourdes, dat  gedragen wordt door pelgrims, sluiten steeds meer groepen pelgrims en andere mensen zich aan. ALichtprocessiellen met een lampion met brandende kaars in de hand.

In verschillende talen wordt het Onze Vader en Wees Gegroet gebeden. Het Ave Maria wordt gezongen door duizenden mensen en daarbij gaan de lichtjes de lucht in! Nadat de stoet om het Mariabeeld is gewandeld, stellen de zieken zich op voor de basiliek. De andere pelgrims lopen zigzaggend naar voren. Vooral de tegenstellende beweging van de pelgrims met ontstoken kaarsen zorgt voor een mooi schouwspel.
Aan  het eind van de plechtigheid geven bisschoppen en priesters samen de zegen.Lichtprocessie

Of je nu gelooft of niet, deze processie is heel indrukwekkend. Vooral de saamhorigheid van zieke en gezonde mensen uit alle landen, zorgt voor een warm gevoel. Lourdes is intussen behoorlijk toeristisch geworden, maar de processie blijft hetzelfde. In veel landen is oorlog en ruzie, maar hier voel je even vrede, welke taal je ook spreekt. Het was de moeite waard om mee te maken.

Maandag 21 september

Meer van LourdesDe oplader van de ipad is kapot. We gaan daarom nog even Lourdes in. De gewone winkels zijn gesloten en in de vele souvenirwinkels is geen enkele oplader te koop. Helaas dus voor niks gewandeld.
Intussen is het bijna lunchtijd. We gaan weer op pad en zien een bordje richting Lourdesmeer en rijden daarheen. We komen bij een meer, waarin ook gedoopt wordt. Helaas mogen er nergens campers staan, zelfs niet voor een paar minuten. We zoeken daarom maar een andere plek en komen precies op dezelfde plaats terecht waar we vorige keer ook hebben gestaan. We lunchen, wandelen met Luna en gaan verder. Het is intussen twee uur.

Tegenligger in te smalle straatjesIn sommige dorpjes zijn de straten zo smal, dat je liever geen tegenliggers tegenkomt. Soms gebeurt dat toch en moet je als chauffeur even goed manoeuvreren, zoals hier in Saint-Pé-de-Bigorre. Lestelle BétharramOok schiet je soms minder op omdat je achter een langzaam rijdend obstakel zit. Toch heeft rijden door het binnenland onze voorkeur omdat je vaak door prachtige plaatsen komt, zoals Lestelle Bétharram. We stoppen hier om rond te kijken. Er is een P speciaal voor campers, dus parkeren is geen probleem. We lopen naar de watervallen en nemen een kijkje in de kerk, die heel mooi is.

Daarna weer verder op deze prachtige route door de Pyreneeën, die de adrenaline weer flink laat stromen. Camperplaats FabregesMaar het is zo de moeite waard. Wat een mooie natuur.
En zo komen we bij de camperplaats in Fabreges, een plek aan het stuwmeer met een prachtig uitzicht op de bergen. Het is intussen half vijf, een mooie  tijd om te stoppen. We halen de stoelen naar buiten,  drinken een bakje koffie en genieten van de zon. Camperplaats FabregesWe wandelen langs de andere campers die hier staan. Het zijn er ruim dertig. Als we terug lopen worden we vergezeld door een kudde koeien. Intussen is de zon onder gegaan en dat is goed te voelen. De temperatuur zakt in rap tempo. Dus naar binnen en alles dicht maken. De isolatie gaat voor het voorraam. Geen overbodige luxe, want om elf uur ’s avonds is het nog 6 graden. Gelukkig is er een kachel in de camper, die regelmatig aan slaat in de nacht.
De temperatuur buiten zakt nog tot 4 graden. We zitten op 1200 mtr hoogte.

Hoogste punt en grensovergangDinsdag 22 september

We maken eerst een ochtendwandeling in het frisse ochtendgloren. Wat zijn de bergen toch prachtig om te zien. Daarna ontbijten we met een cracker en rijden nog hoger de bergen in. Ze worden steeds kaler en ruwer. Op het hoogste punt stoppen we in het grensdorp. Er zijn enkele winkeltjes en restaurants. We kopen twee karafjes wijn. We mogen van alles proeven, maar houden het bij een enkel slokje. Er ligt nog een rit door de Spaanse bergen op ons te wachten.

Nationaal parkKoffiestop in de PyreneeënDe route vervolgt door een nationaal park. Paarden, koeien en schapen lopen vrij rond. Regelmatig moeten we stoppen voor een overstekend dier. Haast moet je hier niet hebben, maar dat hebben we zelden. Het is een wonderschone route met aan alle kanten bergen om ons heen. Het is prachtig weer, windstil en een zon die staat te stralen aan de blauwe hemel. In het nationaal park zijn overal wandelpaden waar je kunt lopen. Helaas mag er geen hond komen, ook niet aan de lijn. Bij een stuwmeer stoppen we voor de lunch.

Overnachting TeruelVlak voor de stad Huesca is er douanecontrole voor de tegenliggers. We hebben deze reis al veel douanes gezien. Waarschijnlijk vanwege de toestromende vluchtelingen die Europa inkomen.

We slapen in Teruel. We staan er met vijf campers, waarvan drie Nederlanders. Dat maken we niet vaak mee, want meestal zijn we de enige met Hollands kenteken. Vlak bij de camperplaats is een hondenspeelplaats.

Strand in Tavernes de la ValldignaWoensdag 23 september

We rijden nog een stukje zuidelijker via de gratis autoweg. Dit schiet lekker op, maar je ziet wel een stuk minder van de omgeving.
Vlak voor Valencia gaan we even de weg af voor een koffiepauze. Op deze route moet je voor de parkings steeds de weg af. We hebben wifi van de Pineda bar. Een leuke bijkomstigheid. Daarna nog even langs de Lidl en daar ook getankt voor 99,9 eurocent.

Tavernes de la ValldignaWe rijden naar de kust en gaan naar camperplaats La Finca in Tavernes de la Valldigna. De camperplaats staat behoorlijk vol en er is weinig schaduw, maar het strand is super dichtbij.
‘s Middags fietsen we een stukje door de omgeving. Het zomerseizoen is voorbij en het is overal erg stil. In de buurt is weinig te beleven, maar wat wij minder vinden aan dit soort camperplekken is dat hoe langer je staat hoe goedkoper het wordt én je kunt er reserveren. Er zijn dus veel langstaanders. Wij houden juist zo van het camperen vanwege het rondtrekken en het onverwachte en het niet hoeven te reserveren. Op deze manier gaan camperplaatsen erg op campings lijken. Je moet je ook melden zoals op een camping.

Donderdag 24 september

Camperplaats Km_ZeroWe gaan de volgende dag weer verder en komen terecht op camperplaats Km Zero in L’Alqueria de la Comtessa.
Ook deze plek is speciaal aangelegd voor campers en ligt in een industrieterrein. De camperplaats zelf is wel leuk gemaakt met een zitje in het midden waar je altijd in de schaduw kan zitten. Ook hier fietsen we een rondje om de omgeving te verkennen. We gaan naar de  boulevard, dat van hieruit ongeveer 3 km is. Daarna volgen we de boulevard een aantal kilometers. Ook hier is het zomerseizoen duidelijk voorbij. ’s Avonds zien we op internet dat het over een paar dagen wat minder weer wordt. We willen graag Benidorm en Calpe bezoeken en besluiten om daar morgen heen te gaan omdat dan het weer in die hoek nog goed is.

Vrijdag 25 septemberParkeerplaats Calpe

We nemen vandaag afscheid van de vriendelijke beheerder en zeggen hier zeker terug te komen als we in de buurt zijn. Als we weer op pad zijn, zien we aan de kant weer veel schaars geklede meisjes staan. Toevallig heb ik net een boek gelezen dat ik als gratis e-boek  heb gedownload. Het ging over meisjes, kinderen nog eigenlijk, die verkocht worden om als hoer te moeten werken en een gevangen leven leiden. Ik vraag me af of dit ook zulke meisjes zijn. De meesten zien er niet Spaans, maar wel erg jong uit. Ik kijk er ineens heel anders naar.

Boulevard CalpeWe rijden naar Calpe en bekijken hier twee camperplaatsen. De campers staan dicht op elkaar en in de volle zon. Het is vandaag erg warm, dus wij zien dit niet zitten. Als we de prijs van 12 euro zien zonder stroom en zonder wifi gaan wij liever naar een camping. Er staan genoeg campers, dus er is zeker animo voor dit soort plaatsen, maar aan ons zijn ze niet besteed.

Wij parkeren de camper op een parking en wandelen naar de boulevard om wat rond te kijken. Wij waren hier jaren geleden, toen je nog gewoon vrij kon staan, maar dat is echt voltooid verleden tijd.

Benidorm bij avondBenidorm

We vervolgen de reist naar Benidorm, waar we kiezen voor een actie camping van ACSI.

’s Avonds fietsen we naar de boulevard. De weg erheen staat al vol met restaurants en winkeltjes. Dit hadden we niet verwacht. Op de boulevard is het ook een drukte van jewelste. Wat een verschil met de plaatsen van de afgelopen dagen.

Benidorm bij avondWe dachten een rustige camping te hebben uitgekozen, maar dat valt tegen. Tot 3 uur in de nacht zitten de buren in de voortent te dobbelen,
wat gepaard gaat met veel gelach en geschreeuw. Op de vraag of ze wat stiller willen zijn, reageren ze vriendelijk en het is een minuut of tien stil. Daarna begint het weer. Regelmatig komt een bekende langs op een scootmobiel die dan even toetert, omkeert en met piepende remmen weer stopt om alsnog iets te roepen.
En dan zeggen ze dat jongeren lawaai maken. Wij weten intussen dat ouderen je ook goed wakker kunnen houden.

Stukje fietsenZaterdag 26 september

Vandaag wordt eerst de was gedaan en daarna fietsen we naar Benidorm.
Lekker mensen kijken, wat winkelen en vooral scoots spotten. Dit is niet moeilijk, want je ziet ze overal hier. In alle soorten en maten. Er rijden ook erg veel tandemscoots. Met twee personen scheuren ze vaak de boulevard over. Soms komt er een hele groep langs. Het is wel een komisch gezicht. De Benidorm bastards is een programma dat zijn naam eer aan doet.

Scootmobielen in alle soortenWe fietsen de boulevard over tot het eind en daarna weer terug. Onderweg komen we langs een plek waar veel witte duiven zitten. Ze worden door velen gefotografeerd. Zo ook door ons.

Om half zes zoeken we een restaurant aan het water om te eten en nog  lekker even na te genieten.

Zondag  27 september

Vanwege het lawaai op de camping gaan we vandaag verder. Als we hier ooit weer hier komen, proberen we een andere camping. En misschien hadden we gewoon pech.

We rijden naar Alfas del Pi, waar twee camperplaatsen zijn. De ene is gesloten, maar dat hadden we al gelezen en de andere ziet er leeg, dor en kaal uit. Je zit ook overal ver vandaan. We hebben begrepen dat deze plaatsen in de winter vol staan. Nu is het nog vrij warm en schaduw is er nauwelijks. De plek kost 13 euro en er is niks te beleven, dus snel weg hier. Vanwege het weer gaan we toch nog iets zuidelijker en besluiten Elche te bezoeken.

Heerlijke druivenIn El Campello stoppen we op een parkeerplaats voor de lunch. We zien dat het markt is, al zijn ze die aan het afbreken. We lopen er nog over en kopen wat plaatselijke druiven, die heerlijk smaken.
We passeren de camperplaats en kijken hier even. Deze plaats ligt dicht bij het strand en het dorp en daar maken ze gebruik van. De prijs is onlangs omhoog gegaan en de wifi is niet meer inclusief. Er is dan ook voldoende plaats. Het hek is dicht en iemand komt zeggen dat de beheerder een paar uur weg is.

Wij gaan weer verder richting Elche. Elche is bekend vanwege de vele palmbomen die er staan. Op de weg erheen zien we er al steeds meer. Playa del SaladarNet voorbij Allicante zien we een paar campers op het strand staan. Het ziet er wel leuk uit, dus rijden we er heen.

De meeste staan op een betonnen plateau maar dat is vol. Wij parkeren ernaast op het zand. Als later een Spanjaard weg rijdt nemen we zijn plaats in. Later komen er nog wat campers bij. Het is weer lekker internationaal. Een paar Franse, verschillende Spaanse en een Tsjechische camper. Wij als Hollanders erbij en je hebt weer van alles wat.
Later op de avond gaat het regenen. Dit keer hebben we eens geen vuurwerk, maar een paar natuurlijke knallen en flitsen.

Maandag, 28 september

De zon staat weer te stralen. Richting Benidorm ziet het er donker uit.
Playa del SaladarWe staan hier erg leuk en blijven nog een dag.
We hebben intussen gezien dat we ons bevinden in Playa del Saladar.

’s Avonds is er zoveel wind dat de camper staat te schudden. We verhuizen de camper tussen de flats, waar het minder
waait. We zitten echter vlak naast een vliegveld en de vliegtuigen komen nu recht over ons, wat voor enorm veel lawaai zorgt. Als de wind gaat liggen, rijden we terug naar ons oude plekje op het strand. Het slaapt zo lekker met het geruis van de golven op de achtergrond.

Dinsdag 29 september

Na een laatste strandwandeling trekken we verder. We rijden door een omgeving die niet echt mooi is. We kijken nog bij camperplaats Santa Marina, maar ook deze is erg leeg en kaal. Het ziet er allemaal zo ongezellig uit. Zal vast aan de tijd van het jaar liggen, net buiten het zomer- en het winterseizoen. Of het zijn gewoon plaatsen die ons niet zo liggen. Wie weet komen we hier ooit in wintertijd en ziet het er anders uit.

Minicamping OasisVanaf hier rijden we naar minicamping Oasis. Hier is het wel druk. We arriveren rond het middaguur en nemen de op een na laatste plek in beslag. Vlak na ons komt  nog een camper en de camperplaats is helemaal vol.
De mensen die hier staan zijn allemaal erg vriendelijk, maar ook hier zijn verschillende langstaanders. Wel eens leuk om te horen hoe zij dat ervaren. Ze zouden niet anders willen. En zo ervaart iedereen het op zijn manier en camperen we allemaal anders.

Als we een wandeling maken zien we dat er vlak naast nog een camperplek is. Hier zijn wat bomen en struikjes, waardoor het er gelijk wat natuurlijker uitziet.

Lees verder op Frankrijk – Spanje 2015 (2)