Via Friesland naar de Sail oftewel….. campers en boten

(11 tot 21 augustus 2015)

Camperplaats LelystadWe hebben ons opgegeven bij de “Vrije Camperaars” om mee te gaan naar de Sail in Amsterdam, die gehouden wordt van 19 tot 23 augustus. Omdat het prachtig weer is en de vooruitzichten goed zijn, plakken we er een weekje extra aan vast.

Op dinsdag 11 augustus hebben we eerst nog een verjaardag. Na het middageten rijden we weg en halverwege de middag belanden we bij de camperplaats onderaan de dijk in Lelystad. Hier maken we een wandeling langs het strandje en de haven.

Camperplaats LangweerDe volgende dag gaan we eerst naar Emmeloord om inkopen te doen bij de Lidl. Omdat de Action ernaast staat gaan we daar ook gelijk wat spullen halen. En dan op naar Friesland naar de camperplaats  in Langweer. Het is een gratis camperplaats en er is ook gratis wifi.

We pakken de fietsen uit de garage en trappen naar Joure. Op de heenweg steken we bij jachthaven de Woudfennen het vaarwater Scharsterrijm over met het pontje. We hadden verwacht dat het overal nog veel drukker was, maar volgens de dame van het pondje is het hoogseizoen in Friesland al weer voorbij.

In Joure aangekomen, zetten we de fietsen neer en wandelen door het centrum. Voor we terug gaan, fietsen we nog een rondje over de camperplaats. Deze ligt bij de jachthaven en het ziet er best gezellig uit. Wel jammer dat de fabrieken aan de overkant een nare lucht verspreiden. Als we terug fietsen nemen we een andere route.

Na het avondeten wandelen we met Luna naar het centrum van Langweer. Het is een klein sfeervol dorpje met leuke winkeltjes en een paar terrassen die goed vol zitten. Terug lopen we langs de jachthaven en zien we dat er op een paar grasvelden bij de haven ook campers, caravans en tentjes staan. Op de website zien we dat dit inderdaad mag tegen een zeer schappelijk tarief. Ook kun je tegen betaling gebruik maken van de service.

Op donderdagochtend rijden we een beetje door Friesland en aanschouwen de verschillende landschappen van deze provincie. Rond de middag komen we in het hoge Noorden op de camperplaats “It Tún-Hûs” in Anjum aan. Voor een tientje kun je hier overnachten, inclusief service op een mooi aangelegd terrein. Wij vinden de aparte vakken iets minder, maar je kan ook op een grasveld staan. We kiezen toch voor verhard terrein en nemen de schutting voor lief, omdat ze slecht weer voorspellen. Als we aankomen is het nog heerlijk fietsweer, dus halen we wederom de fietsen te voorschijn en fietsen naar het Lauwersmeer. Het waait hier enorm en het meer ziet er ruw uit. Eigenlijk hadden we verwacht iets dichterbij de Waddenzee te zitten, maar daar komen we niet vandaag. We fietsen nog een rondje door Anjum en zien dan dat er in de Molen ijsjes worden verkocht. In de molen staat een tafeltje en twee stoeltjes en er is tevens een VVV kantoor. De man die ons bedient vertelt dat ze sinds dit jaar ijs verkopen om de kas voor de molen te spekken. Het blijkt een succes te zijn. Er komt nog een bewoner uit Anjum een ijsje halen en die begint gelijk een gesprek. Het valt ons op hoe vriendelijk de mensen hier zijn. Niks geen stugge Friezen, die hebben we niet gezien. En dan komen er nog twee meisjes om een ijsje. Het ijs verkoopt inderdaad goed. De volgende morgen is het gelukkig droog en de verwachtte buien zijn weggebleven. We overwegen nog even om met de boot naar Schiermonnikoog te gaan. Dit blijkt een prachtige trip te zijn, die van hieruit goed te doen is, maar het weer is wat twijfelachtig. We besluiten daarom met de camper verder door Friesland te trekken en nemen afscheid van de vriendelijk beheerders. Schiermonnikoog komt op ons verlanglijstje voor een volgende keer.

We rijden naar Moddergat, waar we stoppen en de dijk oplopen. Hier zien we allebei voor het eerst in ons leven de Waddenzee. Ook staat hier het Vissersmonument Moddergat, een uit basaltblokken opgetrokken gemetseld monument op de zeedijk ter gedachtenis aan de ramp die plaatsvond in de nacht van 5 op 6 maart 1883, toen de vissersvloot tijdens een zware storm verging. Hierbij zijn 17 schepen vergaan en kwamen 83 vissers om het leven. Ook staat er een standbeeld van een vrouw met een kind. Dit monument “De Fiskersfrou” staat voor de weduwen die achterbleven en voor een zware taak stonden: de zorg voor de kinderen en rond zien te komen van een karig inkomen …

We toeren weer verder en nemen een kijkje bij de ferryhaven naar Ameland. We vinden hier een mooie plek aan het water om te lunchen. Je mag hier twee uur staan, dus tijd genoeg. Intussen komt er een veerboot binnen en het is leuk om te zien hoe auto’s, maar ook campers en vele mensen en ook honden van boord gaan. Zodra de boot weer gevuld is vaart hij weg richting het eiland. Tussendoor komen er regelmatig kleine taxiboten langs met een heel wat hogere snelheid dan de veerboot. We kletsen nog met een paar mensen, die op hun dochter staan te wachten. Zij informeren naar het camperleven en wij vertellen hier graag over. Ze nemen een kaartje mee van onze website. Altijd leuk deze spontane gesprekken.

Hierna gaan we naar de gratis camperplaats “de Zwarte Haan”. We hebben onderweg van mensen gehoord dat die erg leuk is. We zijn benieuwd, want wat moet je je voorstellen bij een zwarte haan. Op de weg erheen lijkt het of je van de aardbol afrijdt. Via een doodlopende weg richting het water komen we uiteindelijk op de betreffende camperplaats. Het is er vrij druk. Het is een warme zonnige dag en iedereen zit buiten. We zien gelijk een paar bekenden, die we kennen van het hondenweekend. We zetten onze camper op een vrijstaande plek en settelen ons voor de camper met een bakje koffie. Al snel is de fijne sfeer hier voelbaar. Iedereen klets met elkaar en ideeën, adviezen en camperverhalen gaan over en weer.Bijna iedereen heeft een hond en ook die spelen met elkaar. Kortom een en al gezelligheid. Het is ook nog redelijk internationaal. Er stond al  een Engelse camper toen wij aankwamen en tegen de avond komt er nog een Franse en later ook nog een Spaanse camper bij. De honden hebben er geen moeite mee. Ze blaffen allemaal dezelfde taal. We wandelen met onze kleine viervoeter naar het water. Hierbij komen we langs restaurant “de Zwarte Haan”, dat er erg sfeervol uitziet. We gaan de dijk op en zien wederom de Waddenzee en dit keer zijn ook de wadden te zien en in de verte zelfs Ameland en Terschelling.

Zaterdag gaan we de omgeving maar eens verkennen op de fiets. Het is wederom prachtig weer en dat terwijl het in het zuiden van het land noodweer is met heel veel regen, onweer en hagel. We fietsen via St. Jacobiparochie en gaan even langs bij camperplaats “de Brinkhoeve” in Wier in de tuin van theeschenkerij de Brinkhoeve. Het is best een leuke plek, maar het is er niet druk. Intussen is het ook hier bewolkt geworden en dat maakt het gelijk een stuk frisser. We komen door het plaatsje Berlikum, waar de ijsclub vanwege een jubileum een nieuw lokaal heeft geplaatst met openbare wc. Fijn, die had ik net even nodig.

We fietsen verder en komen aan in St. Annaparochie. Hier stallen we de fietsen even, omdat we wat boodschappen nodig hebben. Intussen is de zon weer te voorschijn gekomen en dus slenteren we nog wat rond en strijken even neer op een terras voor een lekker ijsje.

’s Nachts gaat het regenen en dat doet het de volgende dag nog. Verschillende mensen trekken verder of gaan naar huis. Wij gaan naar Harlingen. Dit is een camperplaats aan de haven voor 7 euro. Ook hier komen we weer een bekende tegen, die we hebben leren kennen op de Zwarte Haan. De regen stopt gelukkig, al blijft het wel bewolkt. We fietsen een rondje door en rond Harlingen en kijken ook hier bij de afvaart van de boten naar Vlieland en Terschelling. Vanaf de haven kun je ook met een boot mee om zeehonden te spotten. Deze vaart om 18.00 uur weg. We denken er over om mee te gaan, maar omdat het eind van de middag weer gaat regenen en waaien, zien we hier toch maar van af. Een reden om ook hier nog een keer terug te komen.

Helaas regent het de volgende dag ook. De voorspellingen zagen er eerst heel anders uit.We hadden gepland om naar Den Helder te gaan en dan op de fiets naar Texel, maar ook dit feestje valt in het water. Tja Nederland blijft toch Nederland met Nederlands weer. We zijn op weg naar Amsterdam, dus dan maar alvast die kant op. We rijden langs verschillende camperplekken om deze eens te bekijken. Met dit weer kun je toch weinig anders doen. We rijden langs Middenmeer en Schagen en komen uiteindelijk terecht in Heerhugowaard bij jachthaven Broekhorn. De camperplek is er nog niet zo lang en heeft drie plaatsen, die niet al te groot zijn. Hij kost 7 euro. Water innemen kost 50 cent en stroom moet je ook extra betalen. De kosten vielen nogal mee want het water kostte uiteindelijk niks en de accu was weer vol voor vijftig cent. De havenmeesters zijn erg vriendelijk. We mogen ook binnen zitten om naar de boten of de tv te kijken. Ze vertellen dat ook de wifi binnen beter werkt. Deze is er nog maar kort en werkt soms wel en soms niet. Er wordt ons zelfs koffie aangeboden. We kletsen even en gaan daarna toch weer naar de camper. Wel nemen we een heerlijke douche, die bij de prijs is inbegrepen. Het ziet er keurig uit allemaal.

Naar alle foto’s van deze trip

SAIL Amsterdam

Dinsdag, 18 augustus. Vandaag gaan we naar de sail in Amsterdam, een meeting van de vrije camperaars. Via een mail hebben we een paar dagen geleden het adres en de coördinaten gekregen. We worden verwacht in de Stromboliweg aan het Noordzeekanaal.

’s Ochtends blijven we nog op de camperplaats. Het is eindelijk droog en we maken hier nog een wandeling en wat foto’s. Na de lunch rijden we met twee lege toiletcasettes en een gevulde watertank richting Amsterdam. Eerst nog even langs de Lidl, want we hebben ook eten en versnaperingen voor vier dagen nodig. We doen het allemaal op het gemak en drinken nog koffie bij de McDonalds in Beverwijk, vlakbij de Beverwijkse bazaar. Het komt ons hier allemaal bekend voor, dankzij  een ander campertreffen. Bij de Mac is wifi en hierdoor zie ik op facebook dat het al vrij druk is in de Stromboliweg. We zullen dus ook maar eens vaart gaan maken (leuke woordspeling als je op weg bent naar de sail). Als we aankomen zien we een lange rij campers staan. Wij moeten helemaal achteraan op de dam zijn. Net voor ons rijdt er een politiewagen de dam op. Wij erachteraan en zo worden we onder politiebegeleiding langs die hele rij campers naar onze plek begeleid. We parkeren op een vrije plek. Zetten de stoelen buiten en genieten van het uitzicht, want er varen al mooie boten voorbij. Wat een prachtige plek is dit. Germ en Herman, Gonda en natuurlijk Woeffie komen langs om ons welkom te heten. Ook om te kijken of we van de Vrije camperaars zijn, maar gelukkig hebben we nog bekende gezichten en mogen we blijven. Wij wandelen even later ook even langs de campers. Altijd leuk om bekenden te zien en nieuwe mensen te leren kennen. Tegen de avond komen de laatste campers aan. Dit moet ook wel, want morgen worden de wegen al heel vroeg afgesloten.

Woensdag, 19 augustus (Sail-in). Vandaag zetten we de stoeltjes en tafeltjes op tijd buiten, zorgen we dat de koffiekannen gevuld zijn en de fotocamera’s klaarliggen. Want vandaag varen de boten van de Sail vanaf de sluizen in IJmuiden naar het IJ in Amsterdam. Prachtige Tall ships uit de hele wereld komen voorbij gevaren. Daaromheen vele bootjes in alle soorten en maten, boten met muziek en boten vol met mensen, sommigen zeer formeel gekleed en bij anderen kan het niet gek genoeg zijn. Het is een hele invasie dat onze campers passeert.

De sfeer zit er goed in, zowel bij de mensen op het water als bij de mensen aan wal. Over en weer wordt gezwaaid. Het is ook perfect weer en dat na al die regen van de afgelopen dagen. Perfect getimed allemaal. We hoorden gisteren op tv dat zelfs de wind prima is, zodat ook de zeilen gehesen kunnen worden. En die zeilen zijn schitterend om te zien. Op verschillende boten staan de matrozen prachtig op een rij in verschillende kleuren kleding in de masten. Dit is een lust voor het oog van de toeschouwers. De laatste boten komen pas eind van de middag voorbij. De temperaturen zijn nog heerlijk en we zitten daarna nog gezellig na te kletsen en te borrelen met z’n allen, totdat er om half zeven ineens grote druppels naar beneden komen. Iedereen gaat snel alles binnen zetten. Jammer maar fijn dat het de intocht niet heeft gestoord. Het regent ook niet zo lang.

Donderdag, 20 augustus. We zijn redelijk vroeg wakker voor ons doen en in plaats van nog een keertje om te draaien en verder te slapen, gaan we uit bed. En zo zitten we om half negen al op de fiets richting Amsterdam. Bij de meeste campers zijn de gordijntjes nog dicht. Wel bijzonder, want wij zijn meestal niet van die vroege vogels, maar we hebben gisteren een tip gekregen om op tijd te gaan. Het is ongeveer 11 km fietsen. De tocht erheen is best mooi, we komen door een park, passeren het centraal station en arriveren bij het IJ waar de boten liggen om te bezichtigen. Het is inderdaad nog lekker rustig. We fietsen tot aan de boten en stallen onze tweewielers op de kade zelf. Dit is later absoluut niet meer mogelijk, want dan is er geen doorkomen meer aan. We wandelen langs de kade. Vanaf tien uur mogen de schepen worden bezocht. Het loopt intussen tegen tienen en we beklimmen de eerste boot, de Esmeralda. Luna gaat mee in een tas en dat gaat prima. We wandelen daarna nog langs een hele rij boten en bezoeken er een paar. Er zijn mensen die alle boten opgaan, maar dat is aan ons niet besteed, zeker niet nu het al drukker en drukker wordt.

Terug bij de fiets, eten we nog wat en gaan dan richting de Dam. We zien de massa mensen aankomen vanaf het station, de bussen en de parkeergarages. Het hele voetpad én het fietspad wordt gebruikt. Fietsers moeten over de weg, die intussen is afgesloten voor auto’s. Zodra er een tram komt proberen verkeersregelaars die hele mensenmassa stil te laten staan, wat af en toe tot hilarische taferelen zorgt. Wat een heksenketel is het hier. We fietsen verder naar de Dam, waar het een stuk rustiger is. De Dam staat vol met levende standbeelden, die wat proberen bij te verdienen. Het bijna geheel ontblote meisje, dat beschilderd wordt, verdient volgens ons het meest. Je mag met haar op de foto, maar niet voor niks. Genoeg mannen die dat willen. Ook de duiven op de dam ontbreken niet en met het liedje in ons hoofd van Gert en Hermien, slenteren we nog langs de winkeltjes, die vol liggen met klompjes, tulpen, en molentjes. We fietsen nog langs de Amsterdamse grachten en gaan daarna weer richting het Kanaal. Onderweg doen we nog een terrasje aan voor een bakje koffie.

Als we terug komen horen we van de buren, dat ze eerst dachten dat we heel lang aan het uitslapen waren. We hadden de rolgordijnen dicht gelaten voor de zon. Er zijn al diverse campers weg, waardoor er hier en daar gaten zijn ontstaan. Omdat wij morgen ook weggaan, laten we het maar zo en zitten even gezellig met de buren die er nog wel zijn. Ook nu zien we vele boten voorbij varen. Sommigen vol met passagiers die tegen betaling een dagje mee mogen. ’s Avonds komen er prachtig verlichte boten langs. Een van de laatste boten is de discoboot, die na twaalven voorbij vaart en je van verre hoort aankomen.

Vrijdag 21 augustus. Vandaag wordt onze jongste kleindochter één jaar oud. Dit wordt zondag gevierd, dus we kunnen de sail-out niet zien. We gaan dan ook vandaag naar huis. We willen ’s morgens weg rijden, maar we blijven te lang kletsen en voor we het weten loopt het tegen enen. We eten hier dus wat boterhammen en laten dan Luna uit. Bij het terug lopen naar de camper nemen we afscheid van de rest. En dan rijden we echt weg. We vonden het een gigantisch geslaagd weekend, dat over vijf jaar zeker voor herhaling vatbaar is.

Op de terugweg rijden we nog langs de Vossenhoek, omdat daar een onderdeel voor het toilet is binnengekomen. We hoeven niks te betalen. Service van de zaak.

Naar alle foto’s van de Sail