Griekenland 2010 (1)

In 2010 zijn we voor de derde keer naar Griekenland geweest. We hebben dit keer de overtocht gemaakt met Anek. De boot hebben we eind maart geboekt, net voordat de aktie met 50% korting afliep. Via internet konden we zonder problemen rechtsstreeks boeken bij het Griekse kantoor van Anek. Op de heenweg zijn we via België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk (Reschenpas) en Italië gereden.

Daarna zijn we van Ancona naar Patras gevaren.
Op de terugweg zijn we van Igoumonitsa naar Ancona gevaren. Daarna zijn we via de bloemenrivièra en de Côte d’Azur door Frankrijk terug naar huis gereden.

Naar ons foto-album van Griekenland 2010

Route die we afgelegd hebben

Thuis – dinsdag 11 mei

Om 15.30 uur rijden we weg. We worden uitgezwaaid door buurvrouw Lia.
We overnachten in Luxemburg, waar het nat en fris is.

Camperplaats OttobeurenParking Luxemburg – woensdag 12 mei

De volgende morgen is het gelukkig weer droog. Om 8.30 uur vertrekken we, maar eerst goedkoop tanken in Luxemburg. Daarna gaan we via Stuttgart en Ulm richting Kempten naar het zuiden van Duitsland.
Om 15.30 uur stoppen we op de camperplaats in Ottobeuren. De zon schijnt volop en we kunnen lekker buiten zitten. We wandelen naar het dorp en kijken ’s avonds televisie en vernemen het nieuws over de vreselijke vliegramp in Libië.

Ottobeuren – donderdag 13 mei

Marktplein OttobeurenHet weer is triest en het regent af en toe. We hebben net op Rai Uno, de Italiaanse tv-zender, gezien dat het morgen overwegend bewolkt is in Italië. We gaan dus maar op het gemak verder.

Rivier bij Füssen

Als we om  9.15 uur vertrekken, regent het weer. Via Kempten gaan we naar  de grensplaats Fussen, waar we een wandeling maken bij de watervallen. Om 11.30 uur rijden we Oostenrijk binnen bij een km stand van 827. We vervolgen de route over de Fernpass ( 952 m ) en de Reschenpas ( 1455 m ) naar Italië.

Halverwege de dag breekt zowaar de zon door en die blijft de rest van de dag schijnen. Het is een fantastisch mooie route door de bergen, geheel tolvrij. Onderweg komen we veel campers en motorrijders tegen.
We genieten enorm van de prachtige uitzichten. Je moet geen haast hebben als je deze route rijdt, maar dat hebben we niet. Mooie uitzichten in de bergenWe staan een paar keer in de file, want het is Hemelvaartsdag. Camperplaats San PaoloDesondanks nemen we het er van en stoppen regelmatig voor een foto en/of een wandeling. Voor we Oostenrijk verlaten gaan we eerst nog tanken, waarna we om 15.00 uur Italië inrijden bij een km. stand van 952.
Om 18:30 uur gaan we naar de camperplaats in Bolzano in Zuid-Tirol (Italië). Dit is geen mooie plek om te staan. We vullen hier wel onze watertank en rijden naar San Paolo (Appiano), waar we een prachtige camperplaats vinden met uitzicht op de bergen en vlakbij het centrum van een prachtig authentiek plaatsje.

San Paolo – Vrijdag 14 mei

San PaoloAfgelopen nacht heeft het flink geregend, maar nu is het weer droog. We gaan ons eerste verse brood kopen bij de plaatselijke bakker.
Na het ontbijt trekken we verder en opnieuw rijden we door een fantastisch landschap. Het is dus weer genieten, zeker als de zon ook nu weer gaat schijnen. De temperatuur komt eindelijk boven de 20 graden. Zodra we de bergen uit zijn, komen we terecht in de Povlakte en dit is een vrij saai gebied. Via Trento, Verona en Ferrara rijden we naar de kust. Hier gaan we op zoek naar een camperplaats, maar ook dit keer merken we weer dat de gegevens van de Italiaanse camperplaatsen niet altijd kloppen. De ene keer komen we terecht op een parking met een bord: verboden voor campers en een andere keer is er helemaal niks te vinden. Het blijkt ook dat de Nederlandse, Duitse, Franse en Italiaanse gegevens vaak hetzelfde zijn.
Na tig keren balen, rijden we rechtstreeks naar Senigallia, waar we 2 keer eerder hebben overnacht. Ook deze plek staat niet juist aangegeven.

Camperplaats SenigalliaAls we om  20.30 in Senigallia aankomen is het nog 18 graden. Er zitten nog mensen buiten. Om 11 uur begint het weer te regenen.

Senigallia – zaterdag 15 mei

Het heeft de hele nacht geregend en het regent nog. De camping naast de camperplaats is nog dicht, dus we kunnen er geen brood kopen. We lezen dus wat en werken dit verslag bij.
Omdat het blijft regenen gaan we naar de Lidl om boodschappen en kijken we ook rond in enkele andere grote winkels. Daarna is het even droog en maken we een wandeling naar het strand. Al snel begint het weer te regenen en de wind steekt ook steeds meer op.

Strand bij SenigalliaSenigallia – zondag 16 mei

Het heeft gestortregend en gestormd afgelopen nacht. Gelukkig is het nu weer droog en komt de zon tevoorschijn. We wandelen naar het strand om te kijken wat er allemaal is aangespoeld. Daarna tijd voor koffie, camper opruimen, laden en lossen en naar Ancona. De winkels zijn allemaal dicht op zondag. Onderweg zien we een bakker die open is. We stoppen, sluiten ons aan in de lange rij wachtenden en een kwartiertje later hebben we een Italiaanse pane.

In Ancona gaan we eerst inchecken. Het kantoor is op een andere plaats dan vorige keer en we zijn graag op tijd. Omdat het weer in het Noordwesten van Griekenland slecht is, Onze boot komt eraan veranderen we onze aankomstplaats en in plaats van naar Igoumenitsa, varen we naar Patras.
Onze hond krijgt eten en wordt daarna goed uitgelaten. Tegen vier uur gaan we als één van de laatste de boot op. Onze km. teller staat dan op: 1610.
Om vier uur, keurig op tijd, kiest de boot het ruime sop. We zijn weer op weg naar Griekenland. Dit is de derde keer, maar het blijft spannend. Het wachten in de haven en het kamperen aan dek, blijft een leuke belevenis.
Voor 6 euro kopen we een internetkaartje en kijken hoe het staat met onze blog, die we dit jaar bijhouden over deze reis.

Adriatische zee – maandag 17 mei

OAan boordm 8.30 uur zijn we in Igoumenitsa, waar een groot deel van de campers de boot verlaten. Hierdoor komen de plaatsen naast de open ramen vrij. We vragen daar te mogen staan, wat geen probleem is. We varen verder langs de Griekse kust naar Patras. Op dit laatste stuk staat veel wind en de boot schommelt behoorlijk. Als je loopt lijkt het alsof je straalbezopen bent en regelmatig moet je iets vastpakken. .

Om 13.35 gaan we de boot af. We zijn de eerste camper die er af rijdt. Het is 22 graden, overwegend zonnig, maar af en toe even bewolkt. Als we door Griekenland rijden valt weer op dat de Grieken rustiger rijden dan de Italianen. We gaan naar Diakofto. Hier hebben we vorige keer onze laatste nacht doorgebracht en nu beginnen we er onze reis. Onderweg gaan we naar de Lidl, waar we ondermeer barbecuevlees kopen. Diezelfde avond zitten we heerlijk te barbecuen Strand bij Diakofto aan de waterkant. Dit is dus weer echt Grieks genieten. Aan beide kanten naast ons staan Duitsers die beiden een praatje komen maken. Na het eten maken we een wandeling tussen de sinaasappel- en citroenbomen. De zandweggetjes lijken allemaal op elkaar en we verdwalen. Een vriendelijke Griek rijdt op zijn quad voor ons uit en brengt ons zo op de goede weg. Later op de avond wordt nog de digitale antenne uitgeprobeerd, die we voor 10 euro in de Lidl hebben gekocht. Hij doet het prima.

Diakovto – dinsdag 18 mei

Het is zonnig, maar er staat veel wind en het is behoorlijk fris. Daarom rijden we halverwege de dag verder naar Oud-Korinthe. Voor de eerste keer nemen we in Griekenland de autoweg. We moeten nergens tol betalen. De uitzichten vanaf de autoweg zijn erg mooi. Omdat deze vrij hoog ligt, kun je ver kijken.
Het is een autoweg die bestaat uit 2 banen. Oud-Korinthe Door gebruik te maken van de vluchtstrook wordt een 4-baans-weg gecreëerd. Alle Grieken doen dat zo en het beste is maar gewoon mee te doen.

We brengen een bezoek aan Oud-Korinthe. We parkeren de camper op de parkeerplaats in het dorp. Er is sinds kort een camperplaats waar veel reclame voor wordt gemaakt. We hebben geprobeerd daar een kijkje te nemen, maar dit is niet gelukt. Je kan hier alleen komen via een smalle weg met veel bochten.

Het is niet zo druk als de vorige keer dat we hier waren. We eten een pitabroodje en wandelen door Oud-Korinthe. Daarna rijden we naar de boulevard in Isthmia om de nacht door te brengen.

Er lopen veel zwerfhondenAan de boulevard in IsthmiaHet valt ons op dat er dit jaar veel zwerfhonden zijn in Griekenland, meer dan de andere keren dat wij er waren. Hier lopen zelfs hele roedels rond. Als er een begint te blaffen, ontstaat gelijk een compleet koor.
Het is constant rond de 22 graden. Prima wandelweer, waar we gebruik van maken. We komen langs een Griek, die allerlei rotzooi in zijn tuin heeft. Ook staan er een geit en een hond met 6 puppies, waar we even een kijkje nemen. De geit begint gelijk allerlei kunstjes doen. De man is erg vriendelijk en ondanks de rotzooi, hebben de dieren het hier goed.

Camping "Athens" Isthmia  – woensdag 19 mei

Vandaag gaan we naar Athene. Dit zijn we al een paar keer van plan geweest, maar steeds was het te warm.
We willen ons niet laten weerhouden door de stakingen, die dit jaar regelmatig plaatsvinden, dus we wagen het er op. Volgens de Grieken is het absoluut niet gevaarlijk.
We gaan over de autoweg maar slaan het eerste stuk over en betalen daarom weer niets.

We gaan naar camping “Athens”, waar we rond 12 uur arriveren. Hier krijgen we te horen dat er morgen stakingen zijn en dat we het beste vandaag nog Athene kunnen bezoeken.

Akropolis DHet Parthenon it wordt dus snel wat eten, hond uitlaten en weg wezen. We hobbelen een half uur mee in een bus, die vaak stopt en steeds voller wordt, nog een stukje met de metro en we komen op de plaats van bestemming.

We bezoeken als eerste de Akropolis en voor 12 euro per persoon beklimmen we de vele trappen naar boven. Onderweg komen we langs het mooie Dionysus theater en via de tempel van Nike Apteros komen we bij het Parthenon.
Daarna wandelen we door het Thiseio park naar het antieke Agora (het oude centrum van Hellas).
Plein in de Plaka met op de achtergrond de AkropolisHier staat de best bewaarde tempel van Athene (Hephaisteion).
Na al deze oudheden bekeken te hebben, slenteren we nog wat door de winkelstraatjes van de Plaka. Je weet niet wat je ziet, zoveel winkels en spulletjes bij elkaar. We hebben er kersen gekocht en een baglamas (kleine bouzouki).

Als we terug op de camping komen, zien we dat er een groep Nederlanders van een ASCI-reis is gearriveerd.  We horen iemand roepen. Het is iemand uit onze woonplaats en oud-collega van Kees. Later op de avond drinken we samen een wijntje.

Athene – Donderdag 20 mei

Aan het strand bij MarathonasWe hebben hier wifi, dus maken we een blogje voor onze nieuwe weblog. We doen wat wasjes, douchen en drinken koffie bij onze dorpsgenoten. Daarna vertrekken we richting Marathonas. Onderweg zien we weer veel afgebrande bossen. Doordat er geen bomen meer staan krijg je mooie vergezichten. De wegen worden wat smaller en gaan erg op en neer. De wegen door de dorpjes zijn erg smal.
We overnachten bij het strand in Marathonas. Naast het strand ligt een groot bos. Het is een mooie plek, waar het in de zomer vast druk zal zijn.

Marathonas – Vrijdag 21 mei

Zo wonen de zigeunersWe hebben afgelopen nacht veel regen en onweer gehad. We zijn wakker geworden van een paar flinke klappen. Gelukkig schijnt nu de zon weer. De boswachter rijdt langs en neemt een foto van onze nummerplaat. Daarna rijdt hij verder.

Om 11 uur gaan ook wij weer op route. We wilden eigenlijk het schiereiland Evia bezoeken, maar besluiten toch terug naar Peloponessos te gaan. We komen langs de Olympische roeibaan. Hiervoor zijn een paar nieuwe vierbaanswegen aangelegd, terwijl alle andere wegen hier in de buurt smalle kronkelige wegen zijn. Wat een contrast!

Later op de dag krijgen we weer wat regen. We rijden door Neo Makri, Zoumberi en Máti naar Rafína. Poesjes zien er niet erg gezond uit Deze levendige dorpjes aan de oostkust van Attica zijn behoorlijk “geAtheneriseerd”.
Het is nog voorseizoen en we kunnen overal staan, maar in de zomer zal het hier waarschijnlijk behoorlijk druk zijn.

Rafina is een havenstad vlakbij Athene, van waaruit je met een veerboot de vele eilanden van de Cycladen kan bereiken. Ook kun je met de ferry naar het zuidelijke deel van Evia.
We stoppen hier voor de lunch. We wandelen naar de haven en op de terugweg zien we in een schuurtje van een restaurant een paar zieke jonge katjes. Bij de haven lopen nogal wat zigeuners rond. Ze wonen in een oude vrachtwagen, een busje en op straat.

Zo'n vakantiehuisje wil ik wel ! We rijden verder en brengen een bezoekje aan antiek Brauron. We gaan er niet naar binnen, want dat vinden we de prijs niet waard. We overnachten in Porto Rafti.
Porto Rafti heeft een natuurlijke haven, maar is desondanks nooit een belangrijke zeehaven geworden.
Het is vooral een bekende vakantieplaats voor de Grieken.
Als we na het avondeten een stukje wandelen zien we veel vakantie-appartementen. Sommige zijn totaal niet afgebouwd en nieuwe staan alweer in de steigers. Ook zien we ouwe krotjes, die bewoond worden, maar ook grote huizen aan het water met mooi aangelegde tuinen en paadjes naar het water.

Het is leuk om hier te wandelen. De mensen zijn allemaal erg vriendelijk. Als we terug komen bij de camper vertelt een oude Griekse vrouw een heel verhaal tegen ons, waar we totaal niks van snappen.

Porto Rafti – zaterdag 22 mei(Zwerf)puppies in de haven van Lavrio

We kopen een vers, nog warm brood bij de plaatselijke bakker. En twee koeken die op appelflappen lijken. Er zit echter geen appel in maar Griekse kaas en ze smaken verrukkelijk.
We vertrekken om 10.00 uur. Het is bewolkt met af en toe een flauw zonnetje.

We drinken koffie op een groot haventerrein in de havenplaats Lavrio. Kees controleert gelijk even het fietsenrek. Het moet wat worden bij gebogen. Dit omdat er gisteravond een dronken Albanees tegen reed.
En dan ineens zien we een hond met puppies. Misschien niet goed, maar ik kan het niet laten de hongerige moeder wat eten te geven. Het is zo dubbel. Trisha mag ook mee op de fotoZo blijven ze in leven, maar om ze nu zomaar te laten creperen en verhongeren, daarvoor is mijn dierenliefde te groot. Oplossen kunnen we het toch niet.

Als het fietsenrek weer goed is, gaan we verder op zoek naar de tempel van Poseidon, die we al van verre zien.
Ook hier gaan we niet naar binnen, maar we bekijken het op afstand en lopen wat rond. Er is een groep kinderen die op de foto gaan met een spandoek. Onze hond mag ook op de foto.

Als we alles bekeken hebben rijden we naar een baai bij een niet afgebouwd hotel. Er ligt overal afval op het strand. We gaan verder en komen via een mooie route in Palea Fokea, waar een paar campers staan.
Hier drinken we koffie en het lukt ons weer onze e-mail binnen te halen.Tempel van de Olympische Zeus

Aan deze kust zien we veel plaatsen waar me met de camper kunnen staan. Dit zal in de zomer wel anders zijn, want het zijn plaatsen waar de Grieken en vooral de Atheners veel vertoeven. Het bewolkte weer zal er ook wel debet aan zijn, dat het nu rustig is. Als het gaat regenen, rijden we ook maar door en we passeren de toeristische plaats Vougliameni. De wegen rondom Athene zijn allemaal erg goed en ook ernaast ziet alles er verzorgd uit met aangelegde parken vol bloemen, bankjes en speeltuintjes. Poseren voor de Akropolis

We rijden naar Athene. Het is niet druk, dus rijden we de stad in.
We komen langs de bank die door stakers in brand is gestoken en waarbij doden zijn gevallen. Na veel draaien en keren vinden we ook de parkeerplaats bij de Acropolis. We maken even een foto van onze camper voor de Acropolis. Overnachting bij PachiDaarna rijden we verder en komen bij de tempel van de Olympische Zeus. Hiervoor hebben we nog een entreekaartje, dus we draaien de parking op. Er komt een meneer op ons af, die zegt dat je hier alleen mag parkeren voor een bezoek aan de tempel. We laten ons kaartje zien en mogen erop.

Na dit bezoek rijden we naar Pachi en zetten de camper net voorbij het centrum aan het strand. Het is er superdruk. Het is zaterdagavond en veel Grieken gaan uit eten. Ook is er een bruiloft met vele gasten. We kijken wat rond, eten er wat en zetten daarna de camper  op een rustige plek net buiten het dorp voorbij het speeltuintje.

Pachi – zondag 23 mei

Aan de baai bij Palea EpidavrosHet is vandaag zondag, maar bijna alle winkels zijn open.
We gaan vandaag via Korinthe naar Palea Epidavros. In het dorp volgen we een bordje “beach” en komen uit op het  strandje dat we de vorige keer niet konden vinden. Je kan hier alleen komen via een vrij smalle weg. Er staan een tiental campers.
Het is zo’n prachtige plek dat we hier zeker een paar dagen blijven. Zon, zee en water. Taveernes en winkeltjes om de hoek. Daarbij een prachtig uitzicht op de rotsen en de binnenkomende bootjes. Dit is waarom we naar Griekenland gaan. We zwemmen voor de eerste keer in de Ionische zee. Het water is nog best fris maar het is te doen.
Later op de dag fietsen we naar een boomgaard, waar je sinaasappels mag plukken. Een tip van onze Nederlandse buren.

Palea Epidavros – maandag 24 en dinsdag 25 mei

Nederlands bootje in de baai Wandelen langs de baai

We wandelen door het dorp en langs het water, zwemmen en lezen. En we fietsen naar camping “Nicolas II” waar we twee jaar geleden stonden. Het zwembad van de camping staat nog leeg. Uiteraard gaan we in het dorp ook weer heerlijk Grieks eten.

Uitzicht vanaf onze camper          Schild van een krab           Eten aan de haven van Palea Epidavros

Huisjes op PorosPalea Epidavros – woensdag 26 mei

Na 3 nachten hebben we het wel weer gezien. Wij zijn vandaag 34 jaar getrouwd en willen uit eten op het eiland Poros tegenover Galatas.
Omdat je in Galatas op het haventerrein staat, waar je niet buiten kan zitten, blijven we het grootste deel van de dag nog in Epidavros en vertrekken we pas tegen vier uur.

We rijden op het gemak naar Galatas en nemen vanaf daar de watertaxi naar het eiland Poros. Nog steeds worden we voor 80 eurocent per persoon overgezet. Onze hond vindt er niks aan, maar betaalt ook niks.

Uitzicht op Poros

Uitzicht vanaf Poros

Poros-stad, de enige plaats op het eiland, is tegen de heuvels opgebouwd en is met zijn blauw-witte huisjes, kronkelige smalle straatjes, vele winkeltjes en taveernes een lieflijk Grieks stadje. Poros, ooit Calaureia genaamd was het eiland van Poseidon, God van de zee.

Ondergaande zon boven de baai Galatas – Donderdag 27 mei

We kopen brood en 3 bolletjes. De bolletjes zijn best duur, maar als we ze eten blijkt dat ze gevuld zijn met kaas. We toeren weer verder en voor de eerste keer tijdens deze reis gaat de airco aan.
Ook hierin wonen mensen

We gaan door de bergen naar Nafplio.
Via Ano Fanari en Karatzas komen we hoog in de bergen of Nowhere. We zien een oud vrouwtje naar een dito huisje lopen. Ze is helemaal krom. Het is net of je door een sprookje rijdt. Aan het strand van Karathona Wie woont hier nu. Bij de weinige huisjes loopt een enkele schaap of geit rond.
Dan via Neochori en Karnezeika komen we aan bij Iria Beach, waar we stoppen voor de lunch.
We wandelen een paar kilometer over het strand en nemen een kijkje bij camping Poseidon, waar we 4 jaar geleden hebben gestaan. De camping is groter geworden.

Via Deprano gaan we naar Karathona Beach (vlakbij Nafplio). Omdat het nogal waait parkeren we de camper in de bossen, waar ook andere campers staan. We steken de barbecue aan en zien tussendoor hoe Sieneke de voorrondes van het songfestival niet doorkomt.

Karathona  – vrijdag 28 mei

Wandelpad langs de rotsen We verplaatsen de camper naar het water. We hebben veel last gehad van muggen of andere beestjes. We hopen bij het water minder last te hebben. Het is bewolkt dus besluiten we om naar Nafplio te lopen via het prachtige pad langs het water. Twee jaar geleden was het hier te warm voor.
Als we net op weg zijn breekt de zon door. Gelukkig hebben we zonnebrandmiddel en drinken bij ons.
We lopen in een normaal tempo en doen er ongeveer drie kwartier over om in het centrum van de stad te komen. We kopen broodjes in de supermarkt en eten die op in het park. Als we terug komen zien we bij onze camper een paar mensen staan zwaaien. Het zijn Joop en Marianne, die we eerder in Epidavros hebben gezien en kennen van het weekend Griekenland met de camper. Ze zeggen dat ze misschien morgen ook hierheen komen. In de avonduren ervaren we dat we ook hier worden geplaagd door kleine etter-beestjes.

Plein in Nafplio Karathona – zaterdag 29 mei

Als we wakker worden zitten we weer helemaal onder de bulten.
Eind van de ochtend zitten we aan het water en zien we Joop en Marianne aankomen. Ook zij zetten de camper bij het water.
Tegen de avond gaan wij naar de haven van Nafplio. Het staat daar al aardig vol met campers, maar er is plek genoeg. We brengen een bezoek aan deze gezellige stad. Tijdens de maaltijd in een gezellige Griekse taveerne, worden we verrast met live muziek.

Lees verder op : Griekenland 2010 (2)