Voorjaar 2019 (Deel 1)

Dinsdag 9 april

We rijden rond de middag weg. Na drie kilometer gaan we weer terug omdat we denken iets vergeten te zijn. Een bril….. overal zoeken in huis maar nergens te vinden. Gelukkig zien we bij de eerste stop dat hij toch in de camper ligt, alleen op een totaal onlogische plek.

In Brussel is er veel file vanwege wegwerkzaamheden. Echt opschieten doen we niet. Het weer is ook niet optimaal. In Arlon stoppen we en rijden naar de camperplaats die helemaal vol is. Een vriendelijke Engelsman komt naar ons toe en zegt dat we zijn plaats kunnen delen. We staan nu voor hem. Ook zij zijn op weg naar Griekenland.

Grieks weer hebben we nog niet, want het regent pijpenstelen. De camperplaats in Arlon is geen mooie camperplaats, maar het is alleen om te slapen. We zijn best moe en gaan voor ons doen op tijd naar bed.

Woensdag 10 april

Om 9.30 uur rijden we verder. Het regent nog steeds. In Luxemburg stoppen we om te tanken en koffie te drinken. Na een paar uur arriveren we in Karlsruhe. Op de camperplaats bij de jachthaven lunchen we en maken een wandeling langs de Rijn. De regen is intussen gestopt en we zien zelfs af en toe een flauw zonnetje doorkomen. Hierna rijden we naar de camperplaats in Ettlingen. We lopen naar het dorp en ja hoor, de zon laat zich steeds vaker zien. De camperplaats bevindt zich op een parkeerplaats en is op zich niet bijzonder. Maar Ettlingen is een leuke plaats met veel terrassen en winkels. Naast de camperplaats ligt een prachtig groot natuurgebied waar je heerlijk kan wandelen.

Donderdag 11 april

De zon schijnt als we wakker worden. We beginnen met een lange wandeling met Yara in het park. Daarna gaan we weer verder richting het zuiden. Het weer zou nu eigenlijk beter moeten worden, maar het wordt steeds minder. De zon verdwijnt achter de wolken en de temperatuur zakt.

We rijden naar de camperplaats in Seeg. We kennen deze plek niet maar het lijkt ons wel leuk om aan een meertje te staan. Als we aankomen zien we dat deze gesloten is. Waarom? Geen flauw idee. Nu even kijken waar we heen gaan. Naar Füssen of Nesselwang. Omdat het intussen erg mistig is hier en in de bergen, kiezen we voor Füssen. Het is overal erg koud en winterkleding hebben we niet bij ons. In Füssen is het niet erg druk. Tegen de avond stromen er nog wel een aantal campers binnen.

Vrijdag 12 april

Vandaag gaan we de bergen in. Maar eerst gaan we de camper verzorgen, wat altijd de nodige tijd in beslag neemt. We rijden over de Fernpass en de Reschenpass.

Het is gelukkig droog vandaag en na een tijdje breekt zelfs de zon door. Wij genieten altijd enorm van een rit door de bergen en stoppen regelmatig om van het uitzicht te genieten. Bovenin ligt nog sneeuw en dat vindt Yara geweldig en wij ook. We wandelen onder een stralend zonnetje in de sneeuw.

Op het gemakje rijden we verder naar Caldonazzo. Het is daar zo mooi en rustig. Hier hebben we al meer gestaan. Tot 15 april kan dit nog. Daarna komen de parkeermeters, want volgende week begint het seizoen hier.

Zaterdag 13 april

Het is heerlijk wakker worden aan zo’n rustig meertje. We wandelen een eind langs het water. Daarna drinken we koffie en rond 11 uur rijden we verder.

We weten nog niet precies waar de volgende stop zal zijn, maar als we Chioggia in de verte zien liggen, besluiten we daar heen te rijden. We zijn hier nog nooit geweest en rijden eerst wat rond. Er zijn diverse plaatsen waar je met de camper mag staan. Omdat we morgen het plaatsje willen bezoeken kiezen we voor camperplaats Parcheggio Communale. Dit is een grote parkeerplaats, maar die ligt op loopafstand van Chioggia. Bij warm weer zouden we zeker voor een van de andere hebben gekozen, die ook dichter bij het strand liggen.

Zondag 14 april

We hebben prima geslapen en weinig last gehad van de bussen naast ons. Om 10.00 uur wandelen we naar het oude centrum van Chioggia, dat ook wel klein-Venetië wordt genoemd. Het is in de zelfde stijl gebouwd als Venetië. Het is heel goed aan te lopen. Jammer dat het best koud is. Met zon ziet alles er toch wat mooier uit. We slenteren door de straatjes en over de bruggen. Er is een overdekte vismarkt en een zondagsmarkt.
Het is vandaag Palmpasen. De mensen die uit de kerk komen, hebben allen een olijftak. Een gewoonte hier is om er een weg te geven aan iemand anders. De olijftak staat symbool voor het leven. Enkele kinderen verkopen ook olijftakken.
Wij vieren ook een ander feest, omdat ik (Loes) jarig ben. We drinken koffie met heerlijk Italiaans gebak. Aan het eind van de ochtend begint het te spetteren. We gaan dan weer terug naar de camper. Naast het terrein waar we staan wordt een camperplaats gemaakt met verzorging. Deze is bijna klaar.

We lunchen en rijden naar Lido di Classe. Onder het rijden komt de zon door. We wandelen naar het strand. Het is overal nog erg stil. De campings zijn leeg en de meeste restaurants gesloten. Het seizoen moet nog beginnen. De meesten zijn wel bezig met het opbouwen van alles. Voordeel is dat je op veel plaatsen kan staan en de hond op het strand wordt toegelaten.

Maandag 15 april

We doen vandaag alles lekker op het gemak. Aan het eind van de ochtend rijden we naar Cesenatico. Hier doen we boodschappen en gaan naar de camperplaats om te laden en te lossen. Lunchen doen we lekker bij het strand.

We maken een strandwandeling en kijken nog wat rond. Halverwege de middag gaan we naar San Marino.

Dinsdag 16 april

We gaan vandaag het stadje San Marino bekijken. Wij staan op P13 en vanaf hier kun je met een kabelbaan naar boven. Het pad naar de kabelbaan is behoorlijk steil.

We hebben gisteren even bekeken hoe dat gaat. Een hond mag alleen gemuilkorfd mee of in een bench. Er staan een paar benches voor kleine hondjes klaar die je mag gebruiken. We besluiten om Yara deze stress te besparen en laten haar in de camper, die we in de schaduw zetten.

Een retourtje kost € 4,50. Boven aangekomen zijn we blij zonder hond te zijn. Het oude centrum ligt op de top van een berg en er is niet een rechte weg. Het gaat continu op en neer, via trappen of steile paden. Er zijn veel souvenierswinkeltjes, diverse kraampjes met tassen en een paar zaken met nepwapens.

Alles wordt netjes bijgehouden en gerestaureerd. Er ligt geen steentje verkeerd. Maar hierdoor verliest het wel het oude karakter.

Het centrum is niet erg groot. We luchen er nog en daarna zoefen we weer naar beneden. Om half twee zijn we terug bij de camper, waarin het heerlijk koel is. We blijven hier nog een nachtje staan.

Woensdag 17 apri

We rijden verder richting Fano. We kijken op de camperplaats in het dorp,maar die vinden we niks. Veel vaste bewoners en erg vol. We rijden naar het strand en parkeren ergens bij het strand om te lunchen. We hebben hier wifi van het naastgelegen restaurant. Een mooi moment om de website bij te werken. We maken een wandeling langs het strand en komen uit bij de haven. Overal zijn ze alles aan het klaar maken voor het seizoen dat volgende week met Pasen begint. Als we terug zijn bij de camper is het intussen vier uur. We blijven gewoon lekker hier. Heerlijk rustig met uitzicht op zee.

Donderdag 18 april

Vandaag rijden we op het gemakkie verder naar de camperplaats in Baraccola. We verzorgen de camper in Senigallia en doen daar ook boodschappen. Vroeger stond het hier vol met Italianen, maar sinds je moet betalen staat er niemand meer. Rond de middag komen we aan op de camperplaats. Dit is de eerste dag dat we Nederlanders tegenkomen. We staan hier zelfs met vier Nederlandse campers, dus we kunnen weer eens praten in onze moerstaal. Onze buren kennen we nog van een eerdere reis naar Griekenland.

Vrijdag 19 april

We kletsen wat, doen wat inkopen en maken alles klaar voor de overtocht. Dit wordt de eerste keer dat we niet in de camper slapen maar in een hut, dus er moeten spullen worden ingepakt.

We staan naast een winkel met wifi en whatsappen met beeld met kinderen en kleinkinderen. Altijd fijn ze weer even te zien.

Om vijf uur gaan we varen. We gaan verder met dit verslag op de volgende pagina,dus ik zou zeggen: “see you in Greece”.

Naar (Deel 2) van het verslag.

43 photos
  • 2019-04-15_12-00-03
  • 2019-04-15_15-31-42
  • 2019-04-15_18-04-31

9 Responses to Voorjaar 2019 (Deel 1)

1. Peter Castelein says:

Beste

Leuk om te volgen en interessant om info te verzamelen als we ooit eens zelf met wagen en boot durven naar Griekenland gaan ( nu altijd met vliegtuig ). Geniet er van !

2. Paula says:

Zo, even de tijd gevonden om de verhalen te lezen, hier in NL wordt het een zomers paasweekend met temp van 25 Gr. Terwijl we vorige week nog 7 Gr mochten beleven. Ben benieuwd hoelang zo’n overtocht duurt in verband met de honden. Die van ons zijn wat groter en op een vierkante meter uitlaten wordt hem niet.

Gr Paula

3. Tiny says:

De start van deze reis is al avontuurlijk om te lezen, regenachtig, koud, sneeuw in de bergen en toch vol verwachting op het warme Griekenland. Fijn dat Yara niet in de bench hoefde in de kabelbaan, dat zou idd stress betekenen voor het hondje.
    Prachtige foto’s van de camper en de natuur. Geniet verder op deze mooie reis.

4. Lia says:

Reis gezellig met jullie mee vanuit mijn luie stoel.
    Fijne overtocht en tot ziens in Griekenland.

5. Jolanda. says:

Jullie zijn weer aan het genieten ! Veel plezier en een goede reis en overtocht ! Groetjes uit Halteren .

6. Martje says:

Ziet er weer zalig uit, leuk om mee te reizen op deze manier.
    Hele fijne dagen.
    Jaar geniet ook, fijn hoor
    Ook groetjes voor Kees.

7. Bert Heuvelmans says:

Jeetje dat jullie slecht weer hebben ik ook niet leuk om te rijden. Wij hier in Hongarije hebben echt mooi weer alleen gisteren avond kwam er een onweer over. Maar s’morgens een beetje fris maar tegen half 10 komt de zon weer. Een veilige reis gewenst.

8. Lia says:

Leuk plaatsje zo te zien..Ettlingen.
    Na regen komt zonneschijn Loes.

Goede reis en hopelijk tot snel.