Griekenland 2019 (Deel 3)

Vervolg van (Deel 2) van het verslag.

maandag 29 april

Pasen is voorbij en wij rijden weer verder. We gaan eerst naar de Lidl een stukje verderop. Die is dicht. We zien dat er meer winkels dicht zijn. We dachten dat hier geen tweede Paasdag wordt gehouden, maar blijkbaar toch wel. Dan maar verder. We volgen een mooie route langs een rotsige kust.

We gaan eerst een kijkje nemen bij een hotel, dat ooit gebouwd is in de vorm van een kasteel door een Amerikaan.

Het is totaal niet Grieks en is ook dicht. Overal zitten sloten op. Het enige levende wezen dat we zien is een hond die ergens bovenin zit.

Uit een gebouwtje ernaast, dat er wel Grieks uitziet komt Griekse muziek, maar ook daar zijn alle deuren en luiken gesloten. Een beetje spooky allemaal.

We stoppen in Marathopoli voor een koffiepauze. Dit is een leuk plekje bij een haventje met veel terrassen. Daarna vervolgen we onze tocht en nemen een kijkje bij de gouden stranden in Gargaliani. We hebben hier internet waar we gebruik van maken om het Paasfilmpje up te loaden. Van allerlei restjes wordt een ommelet gemaakt, want verhongeren doen we zomaar niet. We staan bij een prachtig strand en de uren gaan voorbij. We besluiten hier lekker te blijven, alleen….. het wordt steeds drukker en de muziek van het beachcafe wordt luider en indringender. Er zijn vooral veel jongeren. We hebben al vaker in Griekenland meegemaakt dat dit tot 6 uur in de ochtend doorgaat. Hun goed recht natuurlijk, dus wij nemen gewoon de wielen en toeren naar Pilos.

Daar gaan we zoals gewoonlijk naar de haven. Al snel zien we dat er campers aan de andere kant van het water staan. Je staat daar ruimer, dus wij volgen dit voorbeeld. We staan hier fantastisch met een prachtig uitzicht. Jammer dat het restaurant aan het water weg is.

Dinsdag 30 april

We wandelen een stukje door Pilos en kopen een brood. Dan gaan we weer on tour, op weg naar Methoni. De rit door het authentieke plaatsje is wat lastig, omdat er weer auto’s dubbel geparkeerd staan.

De plek waar we vorige keer op het strand stonden, is niet meer bereikbaar vanwege plantenbakken. We parkeren de camper op de parkeerplaats.

We wandelen wat rond en worden uitgenodigd hier te blijven omdat vanavond de herdenking is van de slag om Methoni op 30 april 1825. We gaan eten bij het naastgelegen restaurant en worden bediend door een superaardige ober.

Het kasteel is op dinsdag gesloten. We brengen de middag door op het strand, waar van alles te zien en te beleven is.

Halverwege de middag komen er een paar campers die aan de waterkant gaan staan. Ze staan prachtig maar worden weggestuurd door de politie. Het is nu moeilijk een andere plek te vinden want de parking stroomt vol. Er wordt op zijn Grieks geparkeerd, dat wil zeggen, gewoon dubbel, zodat je nog nauwelijks weg kan.

‘s Avonds maken we de herdenking mee, alles gaat op zijn Grieks dus we verstaan er niks van. Na de toespraak en de kranslegging zingen alle toeschouwers samen een lied. Het is erg ontroerend om te zien, want jong en oud doet mee. Jammer dat je dan de tekst niet kan verstaan. Daarna volgt een dans demonstratie van een groep meisjes.

Hierna gaat iedereen naar een zaaltje waar beelden worden getoond met ook weer toespraken.

Uiteindelijk gaat iedereen naar het strand waar de zeeslag wordt nagespeeld. Dit gebeurt met een mega klein bootje. De overwinning gaat gepaard met applaus en vuurwerk.

Woensdag 1 mei

We gaan op tijd naar het kasteel, maar dat is weer gesloten. Vandaag omdat het 1 mei is. Wij zijn hier al twee keer geweest en toen kon je er altijd gewoon inlopen. Nu vragen ze entreegeld en is het dus regelmatig dicht. Voor de entree hoef je het niet te laten, 2 euro p.p. En 1 euro voor senioren….. joepie. We zien wel of we nog een dag wachten. We wandelen rond de ruïne. Dat is ook mooi, de kust lijkt een beetje op die van Bretagne.

We spreken een Grieks-Belgse vrouw, die met een drône foto’s maakt. Ook een manier om binnen te komen. Ze laat foto’s zien en geeft nog wat tips over bezienswaardigheden in Griekenland.

De Grieken hebben weer vrij vandaag en komen wederom massaal opdagen. Velen willen ook het kasteel bezoeken en keren teleurgesteld terug. Anderen gaan uit eten.

Wij gaan halverwege de dag weer verder. We belanden op een leuk strandje bij Finikounda waar nog twee campers staan. We wilden eerst het dorpje bezoeken maar er was geen doorkomen aan, zo druk overal.

Donderdag 2 mei

Vandaag wagen we een nieuwe poging om Finikounda te bezoeken. Dit keer lukt het beter. Het is heel wat veranderd sinds de laatste keer dat wij hier waren. Het ziet er leuk en gezellig uit. We doen wat inkopen in de supermarkt en trekken dan weer verder naar Koroni. We volgen een mooie route met prachtige vergezichten. Dit is zo uniek hier, dat kun je niet uitleggen. Dat moet je gewoon zelf meemaken.

Hier en daar is het wat oppassen omdat er afgelopen winter nogal wat delen uit de weg zijn weggeslagen.

Koroni mag je niet inrijden met de camper. De straten zijn daar ook veel te smal. Je kunt parkeren aan de kant van de weg. Echt veel plaats is er niet, maar we hebben geluk dat we erbij kunnen.

We wandelen door dit Venetiaanse stadje en gaan lunchen in een kleine familiezaak in een zijstraatje. Aan het water waait het te hard vandaag. Dit is een goede keuze. De menukaart bestaat uit een oud schriftje met geschreven tekst.

De vrouw die ons bedient is super vriendelijk. Als we besteld hebben, haalt ze vlees bij de slager, groente bij de groenteboer en frisdrank in de naastgelegen kiosk. Het eten wordt met zorg klaargemaakt en smaakt uitstekend.

Als we betaald hebben, wordt weer ergens anders wisselgeld gehaald. Deze mensen werken echt hard en doen enorm hun best. Het is ook spotgoedkoop. Een extraatje mogen ze zeker wel hebben. Dit is zoveel leuker dan die grote zaken.

We wandelen nog even naar de camping waar we ooit stonden. Het is er erg leeg. De draai om erop te komen is bijna niet te maken met de camper die we nu hebben. Daarna moet de camper nog gekeerd worden. Op zulke momenten is het fijn dat we in het laagseizoen zitten, want er is maar net genoeg ruimte.

Hierna rijden we naar Agios Andreas. Er staan hier enkele campers op de vervallen camping. Wij kiezen ervoor om op de haven te parkeren. Goede keuze want we hebben alweer een zeer goede wifi.

Na het eten wandelen we wat rond en horen we ergens muzikale klanken. Bij een van de campers staat een straatmuzikant met een authentiek draaiorgeltje.

Vrijdag 3 mei

We maken een trip van zo’n 12 kilometer en arriveren op de pier van Petalidi. Wat een gigantisch uitzicht hebben we hier.

Het is prachtig weer dus we genieten hier volop van. In de middag wandelen we naar het dorp om daar wat rond te kijken.

Aan het eind van de middag arriveren Kris en Fred die we kennen van de facebookgroep ‘Griekenland met de camper’. Zij maken het rondje precies andersom. Het is leuk om ervaringen met elkaar te delen. En dan ineens gaat het waaien en wordt het fris. Het mooie weer is voorbij. De campers staan te schudden, dus die rijden we naar een gedeelte waar het minder waait. ‘s Nachts gaat het regenen.

Zaterdag 4 mei

Het is een trieste dag vandaag op deze dodenherdenking. De lucht is grijs, het is bewolkt en helaas gaat het weer wat spetteren.

Met goed weer zouden we hier zeker nog een dag blijven, maar nu rijden we door. Pima weer om inkopen te doen, want de voorraad is flink geslonken, dus op naar de Lidl in Messini. We halen wel regelmatig wat in de dorpswinkeltjes maar het is best moeilijk het goede te vinden. Alles staat in het Grieks en sommige producten kennen we totaal niet. Dan is een bekende supermarkt toch wel makkelijk. Dat vinden er meer want er staat al zo’n zeven campers. Na het boodschappen doen rijden we weer verder.

Het is echt pokkenweer. In Griekenland zijn best veel kleine en armoedige huisjes, overal staat oude auto’s in olijfgaarden en zien we vervallen taveernes. Er ligt veel rotzooi, sommige vuilnisbakken puilen uit, met een zooi troep ernaast. Op veel plekken zijn zwerfhonden en veel wegen zitten vol gaten en scheuren.

Griekenland biedt ook veel moois, vooral de vrijheid die je hier vindt. Met mooi weer genieten we van de zon en de zee , de mooie uitzichten, de uitgestrekte stranden en de prachtige natuur, maar vandaag oogt alles gewoon triest en vallen sommige dingen des te meer op.

We rijden naar Analipsi om daar eens te kijken. Via hele smalle straatjes komen we bij het strand. Maar ook dat ziet er verlaten en triest uit.

Daarna willen we verder naar Bouka Beach waar we ooit eerder stonden. We willen binnendoor maar komen uit bij een luxe resort en daarna gaat het asfalt over in zand en wordt de weg nog slechter. We keren om en gaan weer terug via de smalle straatjes om via een betere weg ons doel te bereiken. De vorige keer dat we hier waren was het erg druk en snikheet. Nu is het stil. Er is wel een kraan en ja hoor, de zon breekt zowaar ook nog door. Tijd voor wat wasjes.

Een vrouw komt even langs om een praatje te maken. Ze woont hier om de hoek. Even later komen een paar Duitsers vragen of we hier blijven. Zij staan op het strand een stuk verderop. We spreken af om samen bij de taveerne te gaan staan. ‘s Avonds gaat het even heel hard regenen en onweren.

Zondag 5 mei

In de loop van de nacht is het gaan stormen. We hoorden de zee tekeer gaan. Wij staan er echter zo ver vandaan, dan we hier geen last van hebben gehad. We hebben heerlijk geslapen. We gaan naar het strand om wat foto’s te nemen. Het is een prachtig zicht om te zien hoe de hoge golven zicht te pletter slaan tegen de rotsen. Er komen meer mensen naar het strand met fototoestel en filmcamera.

We rijden vandaag wat zuidelijker richting de Mani. Deze tocht gaat voor een deel door de bergen. Het weer knapt een beetje op. In Kardamyli stoppen we voor de lunch en om hier even rond te kijken. Er zijn veel leuke winkeltjes van voornamelijk kunstenaars.

Hier en daar horen we muziek. Er is een jazzfestival. De kust is hier prachtig met grote rotsen. Het water gaat nog altijd goed tekeer. Als het weer wat begint te spetteren lopen we terug naar de camper. We rijden naar Aghios Nikolaos We parkeren de camper aan het water en dan breekt de zon door. Het wordt warm en alles ziet er weer fleurig uit. De storm is nog niet helemaal gaan liggen maar het water is toch al een stuk rustiger.

We gaan verder op deel 4 en hopen dat daar allemaal zonfoto’s komen te staan.

Naar (Deel 4) van het verslag.

Klik hier voor deel 1 van alle foto’s van deze reis

Klik hier voor deel 2 van alle foto’s van deze reis

2 Responses to Griekenland 2019 (Deel 3)

1. Weer gelezen . We blijven volgen. Veel plezier samen en goeie reis verder.

2. Ineke Grootemaat says:

Ha Loes, eindelijk heb ik je reisverslag gevonden. Heb het met veel belangstelling gelezen. Je schrijft prettig en heel beeldend. Het is alsof je erbij bent. Fijn dat jullie zo lekker kunnen genieten! Ga zo door!