Italië (2011)

Vervolg van Griekenland 2011

Vrijdag 10 juni rijden we om half elf van de boot af in Venetië. Het laatste uur varen is heel mooi, omdat de boot dwars door Venetië vaart.
De km stand is 4.652.
Voor de eerste diesel die we in Italië tanken betalen we 1.34 euro.
We hebben besloten een camping te zoeken, zodat we de was bij kunnen werken. We rijden naar Cavalino, waar een Camping Cheque-camping en een Camping Card-camping is. Beiden zijn vol. Het is weekend en het is Pinksteren. Hier hadden we even niet aan gedacht. We rijden door naar Punta Sabbioni. Hier zijn verschillende camperplaatsen. We bekijken er een paar en belanden uiteindelijk op Al Bateo Agricampeggio. Deze ligt op 400 meter afstand van het punt, vanwaar de boten naar Venetië vertrekken. Niet de goedkoopste, maar wel mooi met een keurig toiletgebouw. Later op de dag wandelen we naar het vertrekpunt van de boten om te kijken hoe laat ze varen. Hier zijn ook enkele winkeltjes en restaurantjes. Het is ook een heerlijk gebied om te fietsen.

Zaterdag gaan we naar Venetië. Als we naar het vertrekpunt van de lijndienst lopen, worden we aangesproken door een particuliere schipper, die direct wegvaart én goedkoper is. We nemen deze boot, die ook niet zo vol is als de lijnboten. Dit schiet lekker op en in een mum van tijd staan we op het San Marcoplein. Het is warm en zonnig weer. Halverwege de dag gaat het regenen en onweren. We doen de meegenomen jas aan en schuilen onder een luifel.
En kijken toe hoe de vele mensen paraplu’s, regenjassen en truien kopen. Big business…. Na een half uur stopt de regen en komt de zon weer te voorschijn en gaan de jassen en truien weer uit. De zon blijft de rest van de dag schijnen. Het is heerlijk vertoeven in Venetië. De vele kleine straatjes lijken allemaal op elkaar en uiteindelijk verdwalen we. We zijn niet de enigen, want er lopen er meer te zoeken met kaarten in de hand. We zitten in een buitengebied waar de gewone Venetianen  wonen.  Omdat het lunchtijd is nemen we hier koffie en een broodje in een gezellig tentje. Het is hier namelijk stukken goedkoper. Ook maken we gebruik van het toilet. Een openbaar toilet is in Venetië erg duur en de rijen zijn soms lang. Daarna gaan we weer met ons kaartje in de hand op zoek naar de levendigheid in het centrum.

Op de terugweg nemen we de boot Marco Polo, die nog iets goedkoper is.

Zondag rijden we naar een camping in Lido di Jesolo. Onderweg is het erg druk. Veel Italianen gaan op zondag op pad en ieder parkeerplekje in de buurt van het strand staat vol. Bij de diverse grote campings met super-zwembaden staan rijen auto’s met caravans te wachten om naar binnen te kunnen. In Lido de Jesolo vinden we nog een plaats met de ASCI-kaart voor 13 euro. ’s Middags fietsen we wat rond en bekijken we een paar camperplaatsen. Deze zijn duurder dan onze camping. Later wandelen we nog naar het strand waarvan ieder vrij plekje gevuld is met mensen. Wat een massa-toerisme. Aan het eind van de dag rijden de meeste Italianen weer naar huis. Wij gaan eten in een restaurantje, waar gratis wifi is. Hiervan maken we gebruik om even te internetten en te skypen.

De volgende dag trekken we verder. Het is ons iets te druk. We rijden via een prachtige route door de bergen, die ons altijd weer blijven fascineren. We overnachten in Pergine Valsugana en gaan dan naar CampingCheque-camping “Due Laghi” in Levico Terme.
Hier blijven we nog twee dagen staan om de heerlijke berglucht op te snuiven en te genieten van de prachtige omgeving.

Op donderdag 16 juni gaan we richting Nederland.
We rijden een mooie route langs het Lago Caldaro. Hier worden we heen gestuurd vanwege een wegversperring. We trekken verder richting de Reschen-pas waar we de grens van Oostenrijk passeren op een hoogte van 1455 meter en met een km stand van 6100 km. Daarna rijden we via de Fernpas verder noordwaarts.Mooie bergen
In Oostenrijk is de dieselprijs 1.37 euro.
Bij de Duitse grens staat onze teller op 6225 km. We nemen nog een kijkje bij een paar camperplaatsen in de toeristische plaats Fussen, omdat we hier nog wel eens een keer heen willen.
Hierna rijden we naar Ottobeuren waar we overnachten.
De volgende dag gaan we verder richting het noorden en na 308 km komen we aan in Luxemburg met een km. stand van 6733.  Hier is onze laatste overnachting van deze reis. De laatste kilometers voeren ons naar huis, waar we blij worden begroet door onze kat Milou. We hebben dan 7039 km op de teller staan.

Het was weer een fantastische reis, waar we weer met volle teugen van hebben genoten. Mede door dit reisverslag blijft het in onze herinnering. Helaas zijn de foto’s van de laatste dagen op onverklaarbare wijze zoek geraakt.

Naar alle foto’s van de terugreis