Kerstmarkten 2015

We hebben ons opgegeven voor het weekend van vrijdag 11 tot zondag 13 december bij de Vrije camperaars. Dit is een weekend op de camperplaats in Maastricht, die dit najaar geopend is. Omdat het de dagen ervoor prachtig weer is, rijden we op woensdag  thuis weg en gaan eerst naar Oberhausen. Hier blijven we twee nachten staan en bezoeken de kerstmarkt en het grote overdekte winkelcentrum. Het is intussen de vierde keer dat we hier komen en elke keer is het drukker. De laatste keer hebben we al ervaren dat in het weekend de parkeerplaatsen helemaal vol komen te staan en je dan met een camper bijna geen plekje meer kan vinden.

Op vrijdagochtend wandelen we nog een rondje met Luna. Een hond uitlaten is hier prima te doen. Je kan prachtig wandelen in de omgeving. Daarna gaan we naar de Lidl even wat inkopen doen en dan sturen we de camper naar Maastricht. Als we aankomen worden we hartelijk ontvangen door de organisatoren Gerry en Geert. We parkeren de camper en blijven noodgedwongen in de camper zitten, want het water komt met bakken uit de hemel. Van het mooie weer van de afgelopen dagen is helaas weinig meer over. Aan het eind van de middag wordt het droog en maken we een wandelingetje. Niet te lang, want de droge periode duurt maar kort. Gelukkig is er speciaal voor dit weekend een tent opgezet. Hier worden we om 20.00 uur verwacht voor de camperklets met glühwein en kerstbrood. Gerry heet iedereen welkom. Later op de avond belt ze nog naar Yvonne die helaas niet aanwezig kan zijn omdat ze haar knie heeft gebroken. Met zijn allen moeten we roepen, zodat ze er een heel klein ietsie pietsie bij kan zijn. Yvonne beterschap van ons. In de tent is wijn, bier en fris te koop tegen een schappelijke prijs. Zaterdagmorgen is het gelukkig droog. Op de fiets gaan we naar Maastricht en bezoeken als eerste de kerstmarkt Magisch Maastricht Vrijthof. De fietsen kunnen we stallen in een overdekte fietsenstalling onder het Vrijthof. We zijn er om 10.00 uur en het is nog lekker rustig, zodat we alles goed kunnen bekijken. Het is een prachtige kerstmarkt met heel veel kerstmannen, kerstbomen en andere kerstspulletjes. Ook het kindertreintje is helemaal in kerstsfeer. Voor de Hoofdwacht (een militair gebouw op het Vrijthof) is speciaal voor deze kerstmarkt een prachtig decor opgebouwd genaamd ‘Kasteel Mirakels’. Binnenin bevindt zich een magische kerstshop met kerstproducten. Voor de schaatsliefhebbers is er een grote ijsbaan en wie het Vrijthof van bovenaf wil bekijken kan plaatsnemen in het grote reuzenrad. Wij houden onze voetjes gewoon beneden en wandelen de markt over. Daarna gaan we de winkelstraten in. We willen toch een stukje Maastricht zien, nu we hier zijn. Uiteindelijk komen we weer op het Vrijthof terecht waar we een flammkuchen eten bij de bus van Broer & Zus. Eens iets anders dan broodjes worst. Het smaakt heerlijk.

. .

We wandelen hierna nog een andere kant op van het winkelcentrum en keren daarna met een paar volle tassen terug naar de camper. Het is nog steeds droog en we hebben zelfs de zon diverse malen gezien vandaag. Wat een mazzel.

s Avonds kunnen we weer terecht in de verwarmde tent. Henk Elsing heeft voor oliebollen gezorgd, gebakken door zijn leerlingen. Ze smaken erg goed en de schalen bollen met poedersuiker zien er ook gezellig uit op de tafels. De wijn die te koop is, is nog erg koud, maar van Albert, die naast ons staat, mogen we zijn speciale thee proeven. Thee met Amaretto. Je wordt er lekker warm van.

Op zondagmorgen drinken we koffie in de tent. De koffie moeten we zelf meenemen. Gerry en Geert trakteren op echte Limburgse vlaaien. We komen niks tekort dit weekend. Buiten miezert het weer. Wat hebben we geluk gehad dat het gisteren droog en zelfs zonnig was. In de tent, die speciaal voor dit weekend is neergezet door beheerder Hans van de camperplaats is het lekker warm. Dit komt mede door de houten vloer die er ingelegd is en de elektrische kachels. Bedankt Hans. Onze voetjes bleven lekker warm. Bedankt Henk voor de heerlijke oliebollen, Albert voor de warme thee en vooral Geert en Gerry voor het superleuke weekend. Het was weer als van ouds gezellig.

Naar alle foto’s van deze trip.