Vogezen-Elzas-Moezel

Camperplaats ArlonCamperplaats ArlonDinsdag 26 augustus 2015. We gaan weer een tripje maken, we weten nog niet precies waar we heengaan. Rond vier uur rijden we weg. Al best wat laat, maar we hadden wat andere verplichtingen. En eind op de dag is ook wel lekker. Dan zijn de wasjes gedraaid en hebben we nog van alles kunnen doen. En het maakt ons ook weinig uit hoe laat we gaan. Zodra weg zijn, zijn we weg en is er bij ons een vakantiegevoel.
We rijden naar de camperplaats bij de brandweerkazerne in Arlon. Dit is niet zo ver rijden voor ons en het is een goede plek om te overmachten. Het is er erg druk. De camperplaats is vol en de parkeerplaats er naast ook bijna. Gelukkig is er nog plek voor ons, dus we schuiven aan.

Woensdag 27 augustus. We willen eens kijken in de stad Metz en rijden daarheen.
De camperplaats en ook de parkeerplaats is helemaal vol.
Er rijden nog meer auto’s en campers rond, waardoor het niet meevalt om weer weg te komen.
Metz moet maar wachten voor een andere keer.

We gaan nog op zoek naar een dierenwinkel, omdat Luna een erg lange nagel heeft en de nagelknipper thuis ligt. De nieuwe knipper blijft voortaan in de camper liggen.
We overnachten op de camperplaats in Thaon les Voges en zien dat er een groot deel verhard is. Andere keren kon het hier bij slecht weer erg modderig zijn. We gaan een stukje wandelen en zien dat er ook een heel nieuw park is aangelegd met gratis wifi. Kijk zoiets is altijd leuk voor een camperaar.

Donderdag 28 augustus. We rijden weer verder en twijfelen nog steeds waar we heen gaan. Bij ons kan het alle kanten uitgaan, maar we sturen de camper uiteindelijk naar Gerardmer.
Op de app van de NKC zien we dat de camperplaats in Gerardmer op deze data een aantal dagen niet bereikbaar is vanwege een feest. We willen de plaats toch even bezoeken en parkeren de camper bij camping “de Ramberchamp”. Dit is een plek waar campers overdag mogen staan, maar waar je niet mag overnachten.
Met de fiets gaan we naar het dorp. Het feest blijkt niet meer te zijn dan een kermis, waar het totaal niet druk is. Ook in Gerardmer zelf vinden wij het een stuk stiller dan de  laatste keer dat wij er waren. We fietsen terug langs het water, waar heel wat meer vertier is. Omdat we dus in Gerardmer niet kunnen overnachten vanwege de kermis, gaan we op zoek naar een andere plek.

We gaan eerst de bergen in en rijden naar de camperplek bij de skipiste. We zien een groot terrein dat helemaal leeg is. Het is er stil en saai. In de winter zal het er hier vast een stuk levendiger zijn. We zijn hier niet zo bekend en via de camper-app komen we terecht bij de camping in la Bresse. Ook hier is het leeg en stil. De prijs is tien euro en je hebt er weinig voor. Er staat niemand. We zijn hier ook om rond te kijken, dus we trekken we maar weer verder naar de skipiste in la Bresse. Hier is het druk en het ziet er allemaal gezellig uit.
Er staat nog een camper, maar ook een bord verboden te overnachten. De andere camper rijdt even later ook weg. Wij kijken  hier wat rond en wandelen een stukje.

Stade de Biathlon
Daarna rijden we naar het Stade de Biathlon, waar ook een camperplek moet zijn. Het is er heel stil en er is geen camper te zien maar het is wel een idyllisch plekje. Het loopt intussen ook al tegen de avond, dus we blijven. Er komen regelmatig mensen oefenen om te schieten, dus ook hier is weer wel wat te zien.
We maken een wandeling en ontdekken vlak bij onze camper een prachtige waterval. Aan de andere kant van de weg, die we bereiken via een leuk bruggetje ligt een meertje. We slapen deze nacht als roosjes. Het is hier heerlijk rustig.

Vrijdag 29 augustus. We gaan weer verder en komen bij een camperplaats, die bij Camping Municipal Du Lac hoort in Longemer. Het weer is vandaag wat minder, veel bewolking en af en toe ook regen. Tussen de buien door fietsen we het meer rond.

Zaterdag 30 augustus. Vandaag rijden we van Longemer via de Col de la Schlucht naar Munster. De zon staat gelukkig weer te stralen aan de hemel. In Munster vinden we een nieuwe camperplek met gratis wifi. Alleen krijgen we de wifi niet aan de praat. Ook de Franse buren lukt het niet.
We fietsen een rondje in de omgeving en nemen daarna een kijkje in het centrum van Munster. Overal zien we ooievaars, zowel echte vogels als knuffel-exemplaren die ze in alle soorten en maten te koop aanbieden.
De volgende dag wandelen er een paar Fransen langs en die vertellen dat ze hier ook vier dagen hebben gestaan. Zij hadden wel wifi en samen met hen hebben we het nogmaals geprobeerd. Nu lukt het wel. Wat blijkt….. je moet eerst voorin het park inloggen en dan lukt het daarna ook op de andere plekken op de camperplaats. Beetje vreemd en je moet het maar weten. Het zal vast nog een beginnersfoutje zijn.

Zondag 31 augustus. We gaan we naar de camperplaats in Eguisheim, omdat we gelezen hebben dat dit een leuk plaatsje is. Als we aankomen zien we dat het gigantisch druk is. We zijn benieuwd of we de camper kwijt kunnen. Op de camperplek zelf niet, maar iets verderop lukt het wel. We parkeren de camper langs de kant van de weg en wandelen naar het centrum om te kijken wat er te doen is. Er is een wijnfeest. We moeten drie euro betalen om binnen te komen. Het entreebewijs is een wijnglaasje dat regelmatig gevuld wordt, het zij gratis of tegen een vergoeding. We mengen ons in het feestgedruis en bekijken de optocht. Luna vindt de grote trommels maar niks, maar haar terug brengen is geen optie. Er is geen doorkomen meer aan nu de optocht is begonnen.
Na de optocht eten we een frietje en laten we onze glaasjes nog maar een keer vullen. Overal zijn optredens en de sfeer is fantastisch.
Als we terug gaan naar onze camper, zien we dat er intussen lege plaatsen zijn op de camperplek. De camper wordt dus verhuisd.

Maandag 1 september. We gaan even kijken hoe Eguisheim er zonder feest uitziet. Helemaal te zien is dit nog niet want overal zijn nog restanten van het feest zichtbaar en de bezemwagens rijden rond om het plaatsje weer spic en span te krijgen. We bekijken wat leuke straatjes en winkeltjes en gaan dan terug naar de camper. We gaan verder naar de volgende plaats en dat wordt Kaysersberg. Hier zijn we ooit eerder geweest. Het is een gezellig plaatsje waar het altijd wel druk is.

Dinsdag 2 september. We fietsen een rondje door de omgeving door de vele wijngaarden. We komen door het leuke plekje Kientzheim, dat nog voor een deel ommuurd is. Terug in Kaysersberg  beklimmen we nog de toren, van waaraf we een prachtig uitzicht hebben. We kunnen ook de campers zien staan.

Woensdag 3 september. We verlaten Frankrijk en gaan richting de Moezel. We overnachten in Saarlouis, een camperplek die we nog kennen van een  vorige vakantie.

Donderdag 4 september. We rijden naar  Wintrich. Hier zijn plaatsen zowel op verharde ondergrond als op gras. Voor 8 euro heb je een plek, inclusief sani en een goede wifi. Wij nemen de laatste verharde plek.

Vrijdag 5 september. We willen (te) veel zien in korte tijd en gaan daarom verder op weg naar Traben-Trarbach, omdat we deze plaats willen bezoeken. De camperplaats daar is van dezelfde eigenaar als die in Wintrich. Helaas is hij helemaal vol.

Onderweg komen we langs Bernkastel, een drukke stad. Misschien leuk om hier een volgende keer heen te fietsen vanaf een of andere camperplaats. Nog even nakijken welke, maar daarom zet ik zulke dingen altijd in ons verslag. We kijken namelijk ook vaak even onze eigen zinnen terug als we op een plek terug komen waar we eerder waren.

We rijden terug naar Kinheim, waar we net langs gekomen zijn en waar voldoende plek is en  vinden een plekje aan het water. We babbelen gezellig met de buurtjes, wandelen langs de notenbomen en nemen een zak vol walnoten mee terug.

Zaterdag 6 september. We gaan weer verder en belanden op de grote camperplaats in Enkirch. Hier is wifi te krijgen via de VVV, maar daar moet je een klein bedrag voor betalen en dat kan alleen op het kantoor. Het is weekend en het kantoor is net tien minuutjes gesloten als we aankomen. Maandagochtend gaat het weer open. Helaas, internet zal het zonder ons moeten stellen.

Zondag 7 september. Vandaag bezoeken we Traben-Trarbach alsnog, maar dan op de fiets, wat van hieruit prima te doen is. Daar aangekomen planten we de fietsen tegen een hek en wandelen we verder. We drinken koffie en eten in een Aziatisch tentje, lekker buiten op het terras. Voldaan fietsen we weer terug langs de Moezel.

Maandag 8 september. We gaan naar de camperplaats in Valwig, want van daaruit kun je op de fiets naar Cochem. De plek zelf is helemaal vol, maar op een grasveld ernaast staat een bord dat er hier ook campers mogen staan vanwege het wijnfeest.  Wij komen er niet uit tot hoe lang dat mag, maar omdat er een paar campers staan, kruipen we erbij en gaan lunchen. We kunnen dan straks even proberen uit te zoeken hoe dat nu zit. Terwijl we zitten te eten komen er nog meer campers aan en de plek raakt weer vol. Dan komt er een man van de organisatie van de wijnfeesten vertellen dat we hier niet meer mogen staan. We mogen wel even klaar eten. Er rijden wel diverse campers weg.
Omdat er ook een paar campers staan, waar niemand thuis is, raakt de plek niet helemaal leeg en terwijl wij onze maaltijd nuttigen en daarna de boel op gaan ruimen, komen er toch weer campers bij en raakt de plek weer vol. Als we zeggen dat je hier weg moet, gaan sommigen verder en anderen blijven staan. Als we wegrijden zien we achter ons alweer campers parkeren. Het is hier een erg gewilde plek. Waarschijnlijk omdat het zo dicht bij Cochem ligt. Het is allemaal wel komisch om te zien, maar een duidelijker bord was beter geweest.

We rijden nu maar door en komen bij Cochem aan, we parkeren de camper ergens bij een busparkeerplek waar veel schaduw is. Dit is nodig omdat Trisha niet meer mee kan en mee wil. We gaan ook op de fiets, omdat we dan niet zo heel lang weg zijn. Als we in Cochem zijn, krijgen we een telefoontje met een bericht dat ons doet besluiten wat eerder naar huis te gaan.
We bekijken nog wel deze toeristische plaats en wandelen door de leuke straatjes met de vele winkeltjes.

Daarna verlaten we de Moezel en rijden de Eifel in.
We slapen op camperplaats Deudesfeld.
Het is best een leuke plek, maar er staat verder niemand.

Dinsdag 9 september. Rijden we weer naar huis.

Naar het fotoalbum van deze reis