Zuid-Frankrijk 2015

Deze reis naar Frankrijk maken we behoorlijk onverwachts.
Kees zou in april geopereerd worden aan staar, maar omdat de oogarts ziek was, is dit uitgesteld naar 26 mei. Het andere oog stond gepland voor begin juni, maar ook dat zal nu later plaatsvinden, dus een langere reis zit er voorlopig niet in, tenzij….. we nu gelijk gaan. We hebben dan een kleine drie weken. Halsoverkop besluiten we om naar Frankrijk te gaan en het weekend Vessem te halveren.

In de file voor de campingOmdat we eigenlijk gedacht hadden juist in deze periode niet weg te kunnen, hadden we ons opgegeven voor het treffen van de facebook-camperclub op 1, 2 en 3 mei in Vessem.

In plaats van een dagje eerder naar Vessem te rijden, wat we eerst van plan waren, gaan we de camper inpakken. Dit kost even wat tijd, omdat na twee verhuizingen, waarbij de camper regelmatig onze slaapkamer was, niet alles meer op de vertrouwde plek ligt. Even improviseren dus, maar ach ik durf te zeggen, dat we daar best goed in zijn.

Kennis makenOp vrijdagmorgen zijn we dan ook startklaar voor de reis. We rijden naar Vessem waar we rond de middag aankomen. Er komen zo’n 200 campers en bij de ingang is het dan ook file. We worden verwelkomd door een van de organisatoren en een ander begeleidt ons naar onze plaats. Eén voor één worden de verschillende velden gevuld. Nadat we de camper hebben geparkeerd maken we kennis met de mensen die op ons veld staan. Daarna lopen we een rondje over de andere velden. We komen oude bekenden tegen, zien facebook-vrienden voor het eerst in levende lijve en leren nieuwe mensen kennen.

Camperclub muziekband

’s Avonds is er een samenkomen in de tent. De camperclub muziekband speelt voor de eerste keer. Het is supergezellig en als één van de laatsten gaan we naar onze camper terug.

Afscheid nemen

Zaterdag kijken we nog bij de camper-braderie, waar diverse standhouders van alles voor campers te koop aanbieden. We lopen nog een rondje over de velden en nemen hier en daar alvast afscheid. En natuurlijk gaan we op zoek naar Frans om hem te bedanken voor dit eerste weekend, dat tot nu toe al zeer geslaagd is.

Naar het fotoalbum van dit Treffen

We gaan naar Frankrijk……..

Camperplaats Amneville les ThermesRond 12 uur rijden we weg. We overnachten in Amneville les Thermes, waar naast een camperplaats nog veel meer te vinden is, zoals  thermaalbaden, ijshal met schaatsbaan, een sneeuwpiste, dierentuin, zwembad, cinema en verschillende restaurants en uitgaansgelegenheden. Het is zaterdagavond en behoorlijk druk. De mensen bezoeken een van de vele restaurants of gaan naar de cinema.
Tegen middernacht zijn de meesten weer weg, dus last van lawaai hebben we niet.

Hoog water in de rivierenDe volgende dag regent het. Aan de waterstanden van de rivieren zien we dat hier de laatste tijd  al behoorlijk wat water naar beneden gekomen is. We gaan dus snel richting het zuiden. Halverwege de middag wordt het droog en nog wat later komt de zon tevoorschijn.
We overnachten bij het vogelpark Villard les Dombes.Koffiestop tussen de wijngaarden Hier zijn we al diverse malen geweest, maar het blijft leuk.
’s Nachts plenst het behoorlijk maar als we wakker worden schijnt wederom de zon.
De serviceplek bij Villard is al een paar jaar gesloten, maar wij rijden toch verder en onderweg komen we vast wel iets tegen. En jawel hoor in Cornax kunnen we het toilet lozen en water innemen. Overnachten kan hier ook, maar wij trekken nog verder richting de zuidkust.
Onderweg maken we de nodige stops op leuke plekjes, ondermeer bij een paar wijngaarden.
Later in de middag wordt het toch weer wat bewolkt, maar de weermannen hebben ons beloofd dat het zuiden zonnig is.

Camperplaats La Voulte sur RhoneHoog water in de RhôneWe zijn op weg naar een camperplaats in le Teil in de Ardeche, maar onderweg hebben we een omleiding vanwege de hoge waterstand in de Rhone. Hierdoor rijden we door het centrum van La Voulte sur Rhone. De routeplanner geeft aan dat hier een camperplaats is. Op een plein voor het VVV kantoor staan twee campers. We gaan even kijken en hebben hier een erg goed wifipunt, waar we gebruik van maken. Hierna wandelen we naar het oude gedeelte van het stadje, dat niet echt spectaculair is. We gaan ook even kijken bij de Rhone die hier behoorlijk uit zijn oevers is getreden. Het fiets- en voetpad liggen gedeeltelijk onder water, maar we kunnen gewoon over de weg wandelen omdat die is afgesloten voor auto’s.
Terug bij de camper besluiten we hier te blijven overnachten.
De volgende dag toch even langs le Teil gereden en daar gelost en water ingenomen.

Camperplaats in Vallon pont d’ ArcHierna rijden we naar Vallon pont d’Arc. Onderweg komen we langs een attractie waar veel belangstelling voor is. We kijken hier even maar komen er niet achter wat het is. We rijden dus verder naar de camperplaats in Vallon pont d’ Arc, waar het erg druk is. Van verschillende mensen horen we dat ze speciaal naar hier zijn gekomen voor de vorig jaar geopende Exposition La Grotte Chauvet Pont d’Arc, een replica van de echte grotten die niet bezocht mogen worden.
De mensen kopen kaartjes en kunnen er dan pas een of twee dagen later terecht, omdat het zo druk is. Sommigen hebben kaartjes voor laat op de middag en zitten dan met het dilemma of er nog plaats zal zijn op de camperplaats als ze terug komen. Op de fiets is het niet te doen, omdat de weg vrij steil naar boven gaat.

Vallon pont d’ Arc bij avondWe bekijken Vallon pont d’Arc, waar het altijd toeristisch is, wandelen in de omgeving en maken een paar fietstochtjes onder andere naar camping la Robine, waar we ooit eens hebben gestaan met de caravan.

Als we weer verder trekken naar de kust, gaan we langs camping Domaine de Gaujak, waar voor de camping een camperplaats moet zijn, die ons wel leuk lijkt. Dat valt erg tegen. Op de camping is het erg stil en campers zien we nergens. Het ligt ook ergens in de middle of nowhere. We keren dus maar om en vervolgen onze route. Tja soms valt het mee en soms valt het tegen.

Camperplaats SommièreSommièreVoor de lunch vinden we niet zo snel een geschikte parkeerplek en daarom rijden we naar de camperplaats in Sommière voor een intussen verlaat middagmaal. Deze ligt aan de rivier.
Aan de andere kant zien we ook campers staan. We rijden daar na de maaltijd heen en besluiten hier te blijven. We wandelen langs de rivier en lopen naar het kasteel, dat niet echt mooi meer is, maar het uitzicht vanaf boven maakt veel goed. Wel jammer dat hier nergens een terras is, want de klim en de zon maken de mens dorstig. Hiervoor moeten we dus terug naar de camper, waar we de rest van de middag van de zon genieten. Deze camperplaats ligt bij de ingang van een camping naast een arena.

ArenaNa het avondeten zien we een aantal mensen de arena ingaan en nog wat later lijkt het wel of we stieren horen loeien. Dit gebeurt toch alleen in Spanje?
We zijn nieuwsgierig wat er aan de hand is en gaan even kijken. Je mag er gratis in en we zien inderdaad een stier lopen in de arena, die opgejut wordt door een stel jongens. Zodra de stier achter een van de jongens aangaat, spring deze snel uit de ring.
Een keer springt de stier ook de ring uit en wil daarna naar de uitgang. Het beest wordt echter weer de ring ingezet. Even later mag hij wel weg en komt er een nieuwe stier. Er komt geen bloed aan te pas. De stier wordt niet geslagen, maar of hij het echt leuk vind betwijfelen we.
De nieuwe stier die nu in de ring is, is vrij rustig en wordt net zo lang opgejut tot hij gaat rennen en feller wordt. De jongens moeten proberen strikjes van zijn hoorns te pakken. We vinden het ook helemaal niet leuk om te zien en gaan weer weg. We wisten niet dat dit in Frankrijk bestond.

Camperplaats Marseillan PlageStrand in Marseillan Plage

De volgende dag rijden we naar Marseillan Plage. De camperplaats hier kost in deze tijd 6 euro per nacht. Het is heerlijk aangenaam weer. We hebben hier internet en zien dat het op veel plaatsen in Frankrijk geen goed weer is. Veel zuidelijker willen we niet meer gaan. We blijven hier dan ook vier nachten. We fietsen een keer naar de dam, waar we jaren terug nog met de camper mochten staan. Borrelen met andere Nederlandse camperaars, maken verschillende strandwandelingen, bezoeken de rommelmarkt die hier regelmatig plaatsvindt en voor een enorme chaos op de weg zorgt.
VuurwerkWijn verkopen op de fietsWe gaan uit eten en genieten vooral van het prachtige weer hier.

Omdat de nieuwe boulevard geopend wordt is er vuurwerk. Overdag is er een wedstrijd van motorboten op de zee.

En soms als je gewoon lekker naast de camper zit, komt er een Fransman op de fiets zijn wijn verkopen.

Cap 'd AgdeCap 'd AgdeNa een paar dagen rijden we naar Cap ‘d Agde, dat we een keer willen bezoeken.We kiezen niet voor de camperplaats maar voor camping Le Rochelongue. Deze kost 12 euro met de ACSI kaart. De camping heeft een zwembad, wifi en ligt niet ver van het strand. Er zijn hier prachtige fietspaden aangelegd, waar we gebruik van maken. Wij fietsen eerst naar de haven en daarna naar het centrum van Cap d’ Agde. We komen bij een plein, waar we onze fietsen parkeren.
We slenteren over het plein en de haven en denken dan alles gehad te hebben, maar na om elke hoek zien we weer straatjes vol winkeltjes met souvenirs en kleding en andere prullaria. Er lijkt geen einde aan te komen.We vinden hier alles wel een stuk duurder dan in Marseillan Plage.
Luna geniet ook van de vakantieDe dag erna is het bewolkt, dus geen strand- of zwemweer. We gaan daarom maar weer op pad. We gaan naar de Lidl om de voorraad aan te vullen en komen uiteindelijk toch weer in Marseillan Plage terecht. De Nederlanders die we hier enkele dagen terug hebben ontmoet zijn er nog. Zij gaan de dag erna weg en komen ook weer terug. Na twee dagen gaan wij ook weer op pad en heel langzaamaan weer wat richting het noorden.
Nog steeds is het op de meeste plaatsen geen geweldig weer. In de Ardeche ziet het er net als op de heenweg goed uit. Dus toch maar weer langs die kant terug.
Camperplaats Méjannes-le-ClapWe bekijken enkele camperplaatsen in Anduze en Ales. Deze zitten overvol met Fransen vanwege Hemelvaartsdag.De camperplaats in Anduze is helaas verhuisd naar een minder aantrekkelijke plek achter het station. Het zijn ook niet zulke mooie plekken om een hele dag te vertoeven, maar om een keer deze plaatsen te bezoeken valt het te overwegen.

We rijden naar Méjannes-le-Clap om te overnachten. Vorige keer toen we per ongeluk langs dit gehuchtje kwamen, vanwege een omleiding was er een Hollands feest. Campers stonden er toen niet. Dit keer staan we met tien campers. Dit hadden we niet verwacht.

Markt in BarjacCamperplaats BarjacDe dag erna gaan we naar Barjac, waar het markt blijkt te zijn. De plaats waar altijd de campers staan, staat  behoorlijk vol met luxe auto’s vanwege de markt. We rijden de parking op en zowaar rijdt  een auto weg, net voor onze verraste neusjes. We kunnen er zo inrijden zonder rare draaien te maken.
We bezoeken de markt en drinken daarna koffie in de camper. Intussen zijn er hier en daar al lege plaatsen. Leuk om te zien hoe sommige campers arriveren en zich tussen de auto’s manoeuvreren om op een plekje te komen. We overnachten hier en de volgende dag gaan we kijken hoe Barjac eruit  zien zonder straten vol met marktwaar. Een stuk leger !!

Als we verder rijden komen we door het grappige plaatsje St Paul. We zien hier overal poppen staan. Er is hier ook een kleine camperplek op gras. Tegenover de dierenarts staat een Flot Bleu met ook plaats voor een paar campers.

Smal weggetje naar de camperplaatsWij zijn op weg naar camperplaats Les Borres. Dit moet een bijzonder plekje zijn met wifi van het VVV kantoor. De toegang naar deze plaats is vrij smal. Net voorbij de afslag is een parkeerplaats waar een camper staat. Wij parkeren hier ook en lopen naar de camperplaats in het dorp. Er staan hier alleen een paar zigeuners en de wifi werkt niet. Toch is het een gaan en komen van campers, ook van grotere, dus de weg zal niet te smal zijn. De meesten gaan hier laden en lossen op de gratis losplek. Teruggekomen op de parkeerplaats zien we dat hier intussen vier campers staan. Wij drinken even koffie in de camper en zien ook nu weer verschillende campers rijden. Best bizar want het is een plekje van niks met een kerkje een VVV kantoor, een paar huisjes en een stuk vlak terrein met losplek voor campers.

Camperplaats Saint Alban AuriollesCamping "Ranc Davaine"Voor de overnachting komen we terecht op de camperplaats in Saint Alban Auriolles. Jaren terug hebben we hier met twee campers gestaan. Nu staan er heel wat meer en een stukje verderop op een grasveld staan er nog een paar. Is dat de tijd van het jaar of komt het omdat er steeds meer campers zijn? De volgende dag maken we een fietstochtje in de omgeving en fietsen we naar camping  Ranc Davaine. Dit was vroeger een gezellige kleine Franse camping met een echt Franse sfeer, waar we diverse keren zijn geweest. Nu is het een terrein vol huisjes en een gigantisch zwemparadijs. Er is wel gratis wifi, dus sturen we wat foto’s naar onze kinderen, die hier ook vroeger met plezier kwamen. Het ziet er allemaal spectaculair uit, maar wij zagen toch liever die leuke Franse camping met de jaarlijks terugkerende Fransman, die de vogeltjesdans speelde op zijn accordeon. We gaan terug naar de camperplaats, waar we nog een nacht blijven,

LabeaumeLekker ijsDe dag erna fietsen we naar het idyllische plaatsje Labeaume, dat in een dal ligt. Hiervoor moeten we eerst via een vrij steile weg naar boven fietsen. Daarna gaan we te voet via een redelijk steil wandelpad weer naar beneden het dal in naar Labeaume. Hier word je moe van, dus even rusten met een bakje koffie. Ook hier weer wifi. Nog lekker een ijsje gegeten en daarna weer terug naar de camperplaats. De meeste Fransen zijn intussen weg.
Het lange Hemelvaart-weekend loopt ten einde.
Wij rijden naar de camperplaats in Vallon pont d’ Arc, waar iets meer mensen staan. Vinden we toch gezelliger.

En dan gaan we weer richting huis. Voor de overnachting gaan we naar een camperplaats die bij campercontact aangegeven staat in St. Privat. Op het bord bij de camperplaats staat dat we in Pont d’Ucel zitten.
Het is een mooie plek aan de Ardeche. Je kan kiezen voor schaduw of zon, verhard of grasland. Er zijn geen voorzieningen. Er staat nog een andere camper. Het is er erg rustig. Toch is er wel een en ander te zien. Mensen komen met honden om die te laten zwemmen in de rivier. Later komt een jongen kunstjes doen op een fiets zonder zadel. Hij springt er mee op de muurtjes en op de trappen. Knap om dit te kunnen en mooi om te zien. Even later komen een paar jongens met een schepnetje. Met zijn vieren proberen ze een konijntje te vangen, maar die gaat er als een haas  vandoor. We dachten even dat het een tam konijn was. Maar blijkbaar was het een wilde en was het meer een spelletje van de jongens. Toen het beestje weg was gingen ze naar het water met het schepnet. Nog later op de avond komen verliefde paartjes met de auto aan het water staan. Er is altijd wel wat te beleven als je op campertour bent. De dag erna gaan we lossen op de camperplaats in Aubenas, dat hier vlakbij ligt. Deze camperplaats ziet er wat luguber uit.

Lac de Vesoul VauvreCamperplaats aan het Lac de Vesoul VauvreWe rijden weer verder en komen toch weer uit bij de camperplaats in Villars les Dombes. Hij ligt ook zo mooi halverwege de route. Dus we stoppen hier weer voor de nacht. Ik denk dat de ooievaars ons al kennen.
De volgende morgen gaan we weer een stukje verder en nemen we een kijkje bij het meer Lac de Vesoul Vauvre bij Vesoul. Ook hier ontdekken we weer een mooie camperplaats, gelegen naast een camping aan een meertje. Rond het meertje ligt een pad van in totaal iets meer dan vijf kilometer, waarop wordt gewandeld, gefietst en getrimd.
De laatste nacht slapen we in Luxeuil les Bains, wederom een camperplaats waar we al diverse keren zijn geweest. Hierna rijden we naar huis. Het is dan zaterdag.
De volgende dag hebben we een feestje van vrienden van ons die beiden de respectabele leeftijd van 60 jaar hebben bereikt. Dan op tweede Pinksterdag nog de rest van de camper opruimen en op dinsdag de eerste staaroperatie.

Naar het fotoalbum van deze reis